En höst utan jobb

Sista augusti jobbar jag min sista dag. Har tagit 6 månaders ledigt till en början som jag hoppas kunna förlänga. När en eventuell flytt kom upp så visste jag med säkerhet att jag inte skulle kunna jobba samtidigt. Det funkar inte helt enkelt och jag har kommit till en punkt då mitt jobb inte känns så givande längre. Det senaste året har varit galet tufft och i våras sa min kropp ifrån och jag blev sjukskriven för första gången nånsin. Dit vill jag inte igen, och sån mamma vill jag inte vara. 
 
Så nu ser jag verkligen fram emot en spännande höst. Första uppdraget är att skola in tjejerna på förskolan och att få dem att känna sig hemma i Barcelona. Och för det behövs ett hem, det fixar jag så klart! Men när allt det är gjort och vi har landat lite så längtar jag efter att kunna plugga nånting, lära känna nytt folk, träna, laga god och nyttig mat, tänka... För första gången på flera år känner jag små idéer om framtida projekt komma till liv. Känns otroligt spännande och jag vet att jag är lyckligt lottad! 
 


1 Marie :

skriven

Så bra val du gjort! Man ska göra vad som känns rätt! Jag "hoppade" ju av jobbkarusellen" när vi bestämde oss för försöka med syskon till Thea och tänk så bra det blev. Lugn ostressad mamma som födde en perfekt Alina :-). Sedan när man känner sig redo finns jobben där! Har det ju helt perfekt nu och ser fram emot en spännande höst nu med utbildning och jobb. Man ska gå på magkänslan för i slutändan brukar den ju ha rätt! Kram

Svar: Vad skönt att höra att du tycker det! Har kännt lite annars att just de i Sverige kanske skulle tycka det var dumt och en sk. "kvinnofälla". Men jag har bara fått positiva reaktioner faktiskt. Härligt att ni också hittade ett sätt som funkade så bra för er också. :) Kram
ParisLisa

2 Miss Marie:

skriven

Njut av den lyxen! Det är ju underbart att kunna göra så, ffa när du inte mått bra, hälsan är ju ändå viktigast! Lite därför jag inte har jobbat, de flesta familjer där båda jobbar känns så stressade o så vill jag inte ha det.

Svar: Ja jag tänker verkligen njuta! När man har den möjligheten och känner att det är en bra lösning då tror jag verkligen att det är det bästa för alla i familjen. Härligt att ni också kan ha det så!
ParisLisa

3 Sandra T:

skriven

Tycker att det låter väldans klokt. Njut av tiden och att kunna ge dig och din familj det här ❤️

Svar: Tack, lovar!
ParisLisa

4 Christine&OtherSweetStories:

skriven

Vilken lyx! Att kunna fokusera på familjen och bara njuta av livet utomlands. Som sagt, om du blir uttråkad så kan du ju bara gå vidare med de där idéerna du har ;) Kommer säkert bli superbra!

Svar: Jag tror det också! I och med att jag jobbar så missar jag ju en del av livet utomlands. Inga nya arbetskamrater som pratar det nya språket och ingen tid att träffa andra som inte jobbar. Så det här blir nog bra!
ParisLisa

5 emelie - Berlin, Berlin:

skriven

Det låter väldigt klokt! Jag gick i väggen för 1 1/2 år sen. Jag har varit sjukskriven från mina studier sen dess men jag har kunnat jobba under tiden. Det är först nu jag känner mig redo och peppad på att ta tag i det igen, med en helt annan syn på livet och med vetskapen om att kroppens signaler går först.
Flytten kommer säkert bli en nystart! Jag undrar lite vad du jobbar med? Jag har fått för mig att du jobbar inom resebranschen?

Svar: Vad skönt att du börjar känna dig redo! Men visst ändrar det hur man ser på livet? Jag jobbar inom projekt på ett Travel management företag (alltså en stor affärsresebyrå). Mycket kundimplementeringar och tekniska grejor.
ParisLisa

6 Anonym:

skriven

Klart att du inte orkar. 2 barn och att flytta land och byta liv. Det är jättemycket jobb! Jag tror inte man fattar om man inte gjort det hur ansträngande det är. Jag har varit hemmamamma och vi har flyttat land och tycker det varit väldigt intensivt speciellt perioderna före och efter flyttarna! Det tar tid att bli bofast och strukturera en vardag med rutiner för en hel familj. Och vad mycket saker man har när man är en hel familj! Bra beslut! Gör absolut inte mer än du orkar! Stress i kombination med ansvar och sömnbrist samt förskolebaciller tycker jag personligen har känts jättetungt.

Svar: Skönt att se vad du skriver. Det är lätt att tänka att varför orkar inte jag? Men att flytta runt är jobbigt... Tog ett tag att acceptera. Men nu är jag redo att "bara" vara expat ett tag :)
ParisLisa

7 Carina:

skriven

Om ni har turen att klara er på en lön så låter det som en bra lösning för er familj. Du nämnde redan för en tid sen att du jobbat hela ditt vuxna liv och gärna skulle göra något annat, så fint att du får chansen :) Vilken underbar tidpunkt att flytta till Spanien dessutom, september-oktober är bästa månaderna!

Svar: Ja det känns bra! Finns ju en massa att göra om man behöver intellektuell stimulans :) vad gulligt att du kommer ihåg att jag skrev det. Åh, nu längtar jag ännu mer när du skriver att det är bästa tiden.
ParisLisa

8 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

Vad lyxigt! Är bara en smula avis...

9 Karro :

skriven

Åh vad spännande!! Ser verkligen fram emot att "hänga med" på ännu en flytt. Jag hoppade själv av när jag väntade vårt andra barn och det är ett beslut jag aldrig ångrat. Blev en typisk "hemmafru/mamma" men dessa 5 år är de bästa i mitt i liv.Visst var det rätt tufft ekonomiskt men det var så skönt att slippa stress och dåligt samvete och annat. Så härligt att bara njuta av dagen! Sen har vi ju fördelen av att bo vid Medelhavet och vädret är ju kanon, eller hur?
Lycka till med flytt och allt. Kram Kram

Kommentera här: