Växasäng?

Nu behover jag lite hjalp av er, ni ar alltid sa kloka!
 
Nar har/ska/tanker ni byta fran spjalsang till en vaxasang? Jag forsoker tanka lite ekonomiskt... Till pumpkin far vi lana en vagga/baby korg vilket ar perfekt da vi kommer fa lite ont om plats. Sen nar pumpkin vuxit ur den sa tankte jag, eller hoppas i alla fall, att Amaya kan fa flytta over till en vaxasang sa slipper vi kopa en till spjalsang. Men ar det for tidigt tror ni? Hon kommer vara max tva ar lite beroende pa hur stor bebis Pumpkin ar och nar vaggan blir for liten.
 
Vad tror ni? Vad har ni for erfarenheter? 
 
 
Bild fran godnatt.se
1 Du + jag och framtiden:

skriven

Två år tror jag absolut att hon kan sova i annan säng än spjälsängen. Tycker mig känna en hel del som bytt innan dess!

Svar: Vad skönt att höra! Hoppas att det kommer funka för oss också.
ParisLisa

2 Thea & Marie:

skriven

Hej!
Vi har precis gjort i ordning Theas nya säng coh vi provad en kväll, hon tog glatt vällingen i nya sängen och Blixten la sig fint nere vid fötterna och han somna inom 1 minut ;-). Thea däremot när hon var klar så kasta hon ut kudde och täcke, tog sig ur och kudden under armen , pappas hand i sin och traskade in till spjälsängen :-). Haha men vi kommer börja lite smått nu. Hon får ta det i sin takt, tror i och för sig det är värst för hennes mamma...detta att hon ska byta rum nu oxå...KRAM

Svar: Vad gulligt!! Jag är mest orolig att hon ska ge sig ut på nattliga äventyr ;) Hon sover redan i eget rum så det är inga problem med det. Hoppas det går bra för er båda att vänja er ;) Kram!
ParisLisa

3 Marie & Thea:

skriven

Hje igen! Ja det är det svåra med att hon ska lämna vårt rum, jag kan fortfarande vakna mitt i natten och måste lägga handen på henne - känna hon andas...det är väl kvar sen all vår oro med hennes start i livet. Men men nu e det ju stora tjejen så hennes mamma får allt ta och tuffa till sig nu ;-)
kram

Svar: Jag förstår dig verkligen! Inte kostigt alls efter hennes tuffa start, lilla gumman. Jag tycker också om att titta till A och lägger ofta handen på magen. Undrar hur länge man gör det? Tills de är myndiga? ;) Hoppas både du och Thea kommer trivas med nytt rum! Hon är ju inte så långt borta om du vill titta till henne.
Stor kram Lisa
ParisLisa

4 Millan:

skriven

Bada mina barn har flyttat till vaxasang vid precis 2-ars alder beroende pa att spjalsangen vi har ar sapass liten. Det har inte varit nagra problem alls, snarare har de kants valdigt redo for sang da!

Svar: Ah vad skönt att höra Millan! Hoppas de kommer gå lika smidigt för oss när det är dags.
ParisLisa

5 Catrine :

skriven

Våra var också kring 2 år när vi bytte. Vi bytte till båda samtidigt till att börja med men hade kvar spjälsängen ett tag i rummet så de kunde välja (om utrymme finns vill säga :) Det var främst pga att Filip sov så illa i spälsängen, är rörlig och slog emot kanten och vaknade, den var helt enkelt för liten för hans akrobatiska övningar om natten. Emelie hade inga problem med spjälsängen då men vi bytte lite senare till henne då hpn var redo men bara några veckor efter eftersom hon nog ville ha som sin bror. Det blev spring vid nattningarna men det brukar ge sig efter hand. Det är ju så nymodigt och spännande med ny säng. Det går ju att bona om lite i en större säng också om de gillar det och om det känns för stort. Det är bara Emelie som ibland går in till oss om natten men Filip är den som vaknar mest men han skriker till vi kommer in och hämtar honom :) Han är lite ängsligare när det är mörkt.

Det går nog jättebra att byta!

Svar: Skönt att det gick så bra i alla fall, inte lätt med två ;) Ska bli intressant att se om och när hon kommer förstå att hon kan kliva ur sängen själv. Vad stor hon kommer kännas om hon kommer in själv till oss. Lilla tjejen!
Kram Lisa
ParisLisa

6 Molly:

skriven

Vad kul att du är tillbaka på bloggen! Tänkte på det där med säng, det är nog ganska vanligt att byta vid 2-3 år. Kanske bättre att hon byter och vänjer sig vid den nya innan syskonet kommer, så att hon inte känner sig undanskuffad från sin säng? Vet inte, men det vara bara en tanke. Ha det bra hälsar Molly

Svar: Tack Molly! Kul att du hittade hit igen.Angående sängen som hoppas jag att vi ska kunna byta i samband med flytt, och det blir definitvt efter bebis ankomst. Får hoppas att det blir spännande med alldeles eget nytt rum och att sängen inte blir så stor grej.
Ha en bra dag du med!
ParisLisa

7 Karin:

skriven

Båda mina barn har fått stora sängar i 2-årsåldern och det har gått jättebra. Det tog ett tag för Ella att inse att hon faktiskt kunde kliva upp ur sängen själv (låg och ropade på oss på morgnarna) men sedan byttes dett ut mot en period då det roligaste som fanns var att kliva upp ur sängen så snart mamma eller pappa hade gått ut ur rummet. Men båda faserna går över!

Svar: Jag hoppas ocksa pa att hon liksom inte ska forsta att hon kan kliva ur, men jag vet i sjutton om det kommer funka.. Hon ar ju sa nyfiken och har myror i baken! :) Men som du skriver, aven om hon ar uppe och springer sa lar det ju ga over!
ParisLisa

8 Anonym:

skriven

Hej vannen, ah va kul att du har borjat skriva igen!!! Jag skulle vanta sa lange som mojligt men det beror ocksa pa barn. Alva var 2 1/2 och det var hur latt som helst, Fred vagra sova spjalsang igen efter varan 2 manaders semester da han sov i vanlig sang da han var 2 men det tog nastan 6 manader for oss att fa honom att somna, han bara traskade upp... Kram

Svar: Hej hej kompis! Kul att du hittat hit :) Puh... 6 manader later langt... Hoppas mer pa att hon ska vara som Alva men vet inte riktigt om jag vagar tro pa det! Kram kram
ParisLisa

9 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

Vi bytte strax efter att E var ett. Jag är ganska kort och tyckte att det var svårt att lägga ner henne i spjälsängen sen vi flyttade den till lägsta läget, och då blev det ofta så att hon fick sova hos oss istället. Den har kanter så hon ramlar inte ur. Ofta sover hon dock fortfarande hos oss, men tanken är att vi ska få henne att sova mer och mer i sin egen säng innan lilla kommer. Vi gör så att vi nattar henne i vår säng och sen lyfter över henne, så något spring upp när inte spjälorna finns där har vi inte haft.

Svar: Sa ni har bytt redan alltsa! Jag tankte faktiskt pa det idag att ju storre magen blir desto klurigare blir det att lagga ner henne i sangen.. Tungt for ryggen ocksa, speciellt da hon ofta somnar i min famn nar hon dricker flaskan (pa vardagarna ar hon ofta helt slut). Men vi vill anda vanta med sangen tills vi flyttar... Far se hur vi loser det!
ParisLisa

Kommentera här: