Nyfiken på vad era små äter?

Vi har välsignats med en liten skrutt som äter det mesta med god aptit! Knappt att vi får ha vår egen mat ifred.

Till frukost äter vi båda gröt med min hemgjorda äppelmos och kanel. För några år sen trodde jag aldrig att jag skulle ställa mig och göra äppelmos... Men man ändras. Inga tvivel på det!

På förskolan äter de frukost igen vid 9. Föredrar att Amaya får äta ordentligt hemma och sen välja hur hon vill göra på förskolan. Kan ju inte åka iväg med en hungrig unge? Hur gör ni andra?

Sen blir det lunch vid 12, hemma äter hon samma som oss nu och det är ju så skönt! Så mycket lättare.

Till mellis blir det ofta yoghurt med frukt och lite flingor. De dagar hon är på förskolan äter de soppa. Det är det enda som inte är någon hit. Så jag har alltid med mig frukt, eller nån "Ellas" när jag hämtar henne. Men ni andra, vad har ni för rekommendationer på varma mellanmål till vintern? Både till stora och små.

Middag äter hon vid 18.30, så innan oss. Mannen är oftast inte ens hemma då. Det blir ofta pasta eller ris, med kanske köttgryta, kycklingfilé eller fisk. Grönsakerna funkar bäst om de är i såsen. Annars är majs en favorit.

Sen dricker hon en flaska innan läggdags. Har förstått att en del tycker att 16 månaders är för gamla för flaska. Men det är en speciell stund för oss och hon älskar det. Och måste de verkligen bli så stora så fort?

Hur ser det ut hemma hos er? Tips på lättlagade rätter utan ägg till stora och små mottages tacksamt.

Trevlig lördag!

1 mammaTEA:

skriven

Signe äter den mat vi äter. Hon äter betydligt bättre sen hon började gå. Hon äter fortfarande välling och vi har ingen tanke på att sluta med det än.

Svar: Vad kul att Signe äter bättre! Minns när du skrev om den där lasagnen som hon älskade, men inte ville ha nåt annat :) Och skönt att höra att hon också gillar sin flast.
ParisLisa

2 Catrine :

skriven

E och F äter också samma mat som oss, oftast. Så skönt nu när det verkar gå bra med att ge sonen mjölkprodukter som han tidigare inte mådde bra av. När jag lämnar blir det dagis redan 7. De äter då inget hemme, kanske en bit frukt om de blir sugna när jag slänger i mig frukost, annars får de frukost på dagis då 7.30. De har fruktmellis 9.30. lunch 11,..hemma blir det 11-12...mellanmål på dagis är oftast fil/youghurt/flingor eller smörgås och mjölk. Hemma blir det detsamma, ibland har jag gett smoothie, gjort egen kräm eller liknande. Varm mellis har jag dåligt med förslag på ;) Vi äter kvällsmat 17-17.30 och sen vi slutade med välling får de smörgås och mjölk/vatten innan de lägger sig. Våra åt det säkert välling en bit över 2 år men slutade då vi misstänkte att vällingen orsakade de jobbiga uppvaken på kvällen fram till midnatt (E vräkte nämligen i sig sin välling på 30 sek)....
Ha det gott/kram

Svar: Förstår verkligen att det inte blir nån frukost hemma om du lämnar vid 7! Jag skulle ha gjort på samma sätt. Min man och A åker inte hemifrån förrän 8.20-8.30 ungefär och då har hon varit uppe ett bra tag och hunnit bli hungrig. Hur gör man egen kräm? Själv funderar jag på att göra blåbärssoppa kanske? Borde man kunna frysa i portioner och ta fram på kalla dagar.
Ok, välling tills ôver 2år, då har jag lite tid på mig :)
Stor kram Lisa
ParisLisa

3 Emelie:

skriven

C äter oftast samma som oss men middag lite tidigare eftersom vi lägger henne vid 19. Tycker gott att de kan få välling ett bra tag till. Det är mysigt och bra att sova på tycker jag. Som mellanmål får C ofta naturell yoghurt med krossade nötter eller ris blandat med grädde och lite frukt (hemmagjord risifrutti :)) Varmt mellanmål vet jag inte men kan man inte göra lite gröt eller nyponsoppa? Vi har också tur med en liten som hittills äter väldigt bra, visst är det skönt? Kram

4 Emelie:

skriven

C äter oftast samma som oss men middag lite tidigare eftersom vi lägger henne vid 19. Tycker gott att de kan få välling ett bra tag till. Det är mysigt och bra att sova på tycker jag. Som mellanmål får C ofta naturell yoghurt med krossade nötter eller ris blandat med grädde och lite frukt (hemmagjord risifrutti :)) Varmt mellanmål vet jag inte men kan man inte göra lite gröt eller nyponsoppa? Vi har också tur med en liten som hittills äter väldigt bra, visst är det skönt? Kram

Svar: Hos oss blir det också middag tidigare, vi äter ju på franska tider och då sover A redan. Visst är det skönt nu när det kan äta samma mat som oss? åh, hemmagjord risifrutti?! Berätta mer! Det låter som en kul och mättande mellanmål. Gröt igen till mellis känns lite tråkigt, funderar dock på blåbärssoppa som nog är lättare att göra egen än nyponsoppa.
Och ja, det är underbart med en liten som älskar att äta :)
Kram Lisa
ParisLisa

5 Isabelle:

skriven

Aj utan ägg! Vi äter mycket hemlagade köttbullar, pasta i alla former, riktiga makaroner, canelloni, köttfärssâs, grönsaksgrytor, lamm, köttgrytor, couscous, ris, tomat och ostsâs för att göra det sötare eller fetare, torsk, kolja, tonfiskröra, bakpotatis, sötpotatis, butternut, fruktsallad, fruktmos, gröt, pannkaka, nyttiga matiga muffins, omelett, äggröra, smörgâsar med banan, med hummus, med jordnötssmör, leverpastej, oststavar, bär, mandelspân eller mald hasselnöt, grekisk yoghurt, turkisk yoghurt ibland en fruktyoghurt men det rekommenderas att man undviker frân bvc, quiche som vi gör själv, kyckling med mango och äpple... Puh. Visst tar det tid med all denna matlagning? Och ibland när man anstränger sig blir man lite ledsen när det inte är en hit ;o) Mycket planering. Nästan orolig att det är vâl mycket matfokus? Mitt tips är kokböcker för barn. Det har hjälpt mig mycket! Vi har haft 3 hitills (en mosbok) och där har vi hämtat inspiration. Sedan kan man ju även bara ändra vanliga recept...

Svar: Oj, det var inte illa! Massor med förslag :) Ska försöka mig på att göra t.ex lite muffins men att ersätta ägg med t.ex bakpulver. Krävs bara lite "research" från min sida. Och matlagningen tar ju redan en viss tid som du skriver. Försöker tänka att det ska vara varierat, att hon ska få prova på nya saker, mycket grönsaker etc etc Men det går ändå ganska bra tycker jag :)
ParisLisa

6 Isabelle:

skriven

Lucas är förresten bara 11 mânader och endast hemma ännu och han fär en flaska ersättning vid läggdags eftersom jag tycker att han är lite dâlig pâ att dricka vatten och intalar mig att det är lite sövande med flaskan. Jag vet som du att det kanske börjar bli dags att sluta med flaskan och ska prata med bvc men sâ länge han dricker ersâttningen sâ tror jag att vi fortsätter till kanske 18 mânader i alla fall? beroende hur det gâr med vattendrickandet?

Svar: Kände precis som du, speciellt när det var varmt i somras. Det är helt klart sövande med flaska, men jag oroar mig lite för tänderna. Att hon borde borsta tänderna efteråt men det skulle aldrig funka.. Vatten tycker jag att hon dricker bättre nu när hon är lite äldre, det kommer säkert för er också!
ParisLisa

7 Isabelle:

skriven

Och han äter 0700 frukost, 1200 lunch, 1500 mellis, 1800 middag, 2000 flaska. Ibland förmiddagsmellis men för oss funkar det bâttre med en färre men en större mâltid. Han äter jâttemycket till lunch och sover sedan gott en stund...

Svar: Ungefär samma tider som oss!
ParisLisa

8 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

E äter samma som oss och hon äter ganska ofta lika mycket som jag gör... :-)

Till frukost blir det macka och yoghurt med bär och musli. Vi lämnar vid nio på förskolan så hon äter alltid frukost hemma.

Middag brukar vi äta vid 18-18:30 och vi brukar äta ihop hela familjen. Sen lägger hon sig oftast vid 19-19:30. Eftersom hon aldrig gillat välling så har jag haft dåligt samvete för att hon inte får något mer innan läggdags. Men med tanke på de mängder hon äter till middag så tror jag inte att det går någon nöd på henne. Har hon någon gång ätit dåligt har hon fått lite yoghurt eller en macka innan sängdags.

Mellis äter hon ju bara hemma på helgerna, och då brukar det oftast bli frukt. Känner att jag borde bli bättre på nyttiga mellanmål, men hinner inte riktigt med.

Svar: Det är nog bara bra att hon inte dricker nånting innan hon somnar - tänker med på tänderna! Och frukt är ju nyttigt, så ha inte dåligt samvete för det. A behöver mer än frukt, så därav min efterlysning efter mellanmål. Hon äter också en hel del, fast jag vinner nog fortfarande ;)
ParisLisa

9 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

Och appropå att vara för stor för flaska så har jag aldrig hört det tidigare. E:s kusin är 3 och hon får fortfarande en flaska innan läggdags.

Svar: Skönt att höra!
ParisLisa

10 Emma:

skriven

Våra barn äter vad vi äter - Ilia är ju 2.5 och äter bra. Lillen är bara 10 månader så det blir ju inte riktigt som vi äter men mer och mer -vi tänker på att inte salta och så och sedan lägger vi kanske till något vi inte har. Gröt i stora lass äter de dessutom bägge två. Otrolig tur har vi haft som har två matvrak (hittills iaf) till barn. Vi -speciellt I- lagar alltid mat själva.

Vi har konstigt nog ALDRIG haft flaska, inte som rutin iag -det var inget beslut, har bara blivit så då jag ammat bägge två länge så det blir av det skälet ingen - men jag har inte hört att man ska sluta med det. Varför det, det låter ju mysigt och hon äter ju bra i övrigt är det väl bara bra att hon får i sig ännu mer näring.

Haha -äppelmos har jag också gjort rätt mycket. Tänk vad man får för sig att göra för de små!

Svar: Vi lagar också maten själva. Försökte med en del burkar när hon var liten, mest när vi reste och så. Det nobbades totalt! Och nu är det ju så skönt när hon äter som oss.
Amaya ammade och fick flaska samtidigt, när hon slutade amma så behöll vi flaska... Låter skönt att liksom ha sluppit det. Och skönt att inte du heller hört nåt om att de bör sluta redan. Det är ju så mysigt :)

Här görs det kilovis med äppelmos.. ;)
ParisLisa

11 Catrine :

skriven

Jag har använt t ex hallon och/jordgubbar (frysta funkar ju bra) tinat/kokat upp i kastrull. Jag blandar potatismjöl och vatten, som jag sen häller i då jag samtidigt rör hela tiden i kastrullen. Har inga mått tyvärr, gör på känn. Tillsätter lite socker gör jag nog, hur mycket beroende på bär. Har gjort äppel och päronkräm också. Har mixat ibland då de inte vart så förtjusta i att det är lite bitar i.

Svar: Tack, det ska jag absolut testa!
ParisLisa

12 Christine&Paris:

skriven

Nej jag vet, det gör ju verkligen ingenting bättre. Ibland är det inget val dock, jag grubblar vare sig jag vill eller ej. Idag har jag dock hållit igång under dagen så jag känner redan nu att jag kommer slockna efter ett par sidor i boken ;)

Du verkar ge din dotter en ganska vettig kost. Tror det där är induviduellt och kan gå i peroioder vad de gillar. Sen har alla olika kostvanor som hämtas från barndomen, skolan, sambos och jobbet.
Jag var förrästen jättekräsen den större delen av min skoltid. Tydligen åt jag jättebra när jag var riktigt liten och sen vid fyra års ålder blev jag helt plötsligt jättekräsen. Var smal som en sticka tills jag började gymnasiet! Nu äter jag det mesta men vissa grejer kalrar jag fortfarande inte av. Som ketchup, senap (om det inte är i en sås eller väldigt lite i en dressing) och lök. Sådant som de flesta gillar, men inte jag :)

Svar: Jag vet att det ar svart, vara bara val menat :)
Vi njuter sa lange det varar med As aptit. Sjalv at jag typ ingenting alls nar jag var liten, det var forst nar jag blev vuxen eller senare i tonaren som jag borjade uppskatta mat. Hoppas anda att hon fortsatter sa har, det gor allt sa mycket lattare.
Forresten, gillar inte heller ketchup!
ParisLisa

13 Christine&Paris:

skriven

Jag menar såklart att föräldrarna har olika kostvanor, inte barnen :)

Svar: Forstod det :)
ParisLisa

14 Emelie:

skriven

Alltså hemmagjord risifrutti kallade jag kallt ris blandat med vispgrädde och lite bär till. Blåbärssoppa verkar ju jättebra och kanske kan man göra matmuffins som någon anna föreslog som mellanmål. Det är ju lätt att göra många och frysa in. piroger är ju en annan sak som man kan göra och frysa in och ta fram som mellanmål!

Svar: Ska absolut testa det framöver. Kul att kunna variera lite. Matmuffins kan vara bra mellis för oss båda. Hoppas på lite mer tid till matlagning framöver.
ParisLisa

15 Isabelle:

skriven

Satt och surfade runt och letade efter en produkt och hamnade pâ det här om mat "on the go" som hade ett par tips jag inte tänkt pâ:

En liten burk med kokta gröna ärtor, små bitar broccoli eller majskorn, som barnet själv kan sitta och pilla i sig.
Clementin eller annan frukt ditt barn gillar är bra om det skall gå fort. Drickfärdig Smoothie. En plastburk grötpulver och en termos.

Och min bebis älskar lyxiga dadlar och torkade aprikoser.

Svar: Tack Isabelle! Har precis upptäckt att Amaya älskar torkade katrinplommon. Och clementiner är perfekt nu när det är säsong. När vi reser brukar jag fixa typ pastasallad till henne med skinka, majs, ärtor.. Kladdar inte och behövs inte värmas. Det blir lättare och lättare tycker jag.
ParisLisa

16 Isabelle:

skriven

http://www.nestlebarnmat.se/Tips-och-ideer/Matsituationen/?itemid=325

Kommentera här: