Amaya och spraken

 
Den har lilla donnan, som ater grot med hela kroppen, har borjat prata en hel del. Eller ja, uttrycka sig i alla fall. Och det ar ju en otroligt intressant utveckling att folja, speciellt eftersom vi har tre sprak hemma och fyra eller kanske t.o.m fem runt omkring oss (da syftar jag pa polskan och aven franskan som vi hor en hel del).
 
Mannen har bara pratat spanska med Amaya sen hon foddes, och jag bara svenska. Tillsammans, mannen och jag alltsa, sa pratar vi engelska. Amayas barnvakt som kommer tre eftermiddagar i veckan pratar engelska med henne och engelska ar det spraket hon hor mest da vi pratar det med 80% av bekantskapskretsen. 
 
Pa forskolan ar det 100% spanska som galler 3 halvdagar i veckan (morgon 8.30-12.00) och engelska tva morgnar och tva eftermiddagar (ca 14.00-16.00). 
 
Mannen och jag kanner att hon forstar oss precis lika bra, och hon forstar sa himla mycket! Nar det galler att prata sjalv sa ska jag forsoka lista lite ord som hon sager pa de olika spraken:
 
Spanska
Mas (mer)
Caca (bajsa eller smutsigt)
Pipi (kissa)
Una, dos (ett, tva)
Otro (igen, en gang till, en till)
Este (den har)
Papa (pappa)
No (nej)
 
Svenska
Borta
Sista
Gurka
Potta
Vatten 
Alfons
Pasta
Där
Mamma
Tack Tack
 
Engelska
Shoes
Bye bye 
Car
 
Det ar mojligt att hon sager fler ord pa engelska som vi inte har forstatt. Pa forskolan sager de att hon forstar bra i alla fall sa det ar ju skont. 
 
Hon kan aven saga namen pa kompisarna vi traffar ofta, Carl (ka) och Sonia (onja), och sa favoriten pa forskolan: Arthur. Och just det, istället för ja, eller si, så säger hon "da".
 
Hon ar dessutom valdigt bra att upprepa ord vilket jag ser som ett bra tecken. Sa, so far so good. Vi ser att det gar framat med alla spraken och hon pratar definitvt inte mindre an andra i samma alder vilket kanns skont. Ska bli intressant nar det ar dags att satta ihop meningar! 
 
 
1 mammatea:

skriven

Spännande med så mycket språk!

Svar: Ja det är jättekul att följa!
ParisLisa

2 Emelie:

skriven

Men förstå vilka fördelar hon kommer att ha i livet av alla språk. Det är såå häftigt! Jättekul att höra om det här!

Svar: Jag hoppas verkligen det, man kan ju inte låta bli att tänka att det kanske blir för mycket ibland. Men än så länge så går det bra :)
ParisLisa

3 Mikaela:

skriven

Åh, jag vill träffa henne, se henne, höra henne, busa med henne!
Det är alldeles för långt mellan gångerna som vi ses (och hörs för den delen)!!

Hoppas på ändring av det. :-)
Kram

Svar: Snart snart snart!!! Lovar! Massor med kramar
ParisLisa

4 Sara:

skriven

Så häftigt med de olika språken. Hon har verkligen en fördel i livet med att få växa upp med de olika språken.

Svar: Vi hoppas och tror det också och försöker göra sådana val som ska hjälpa henne framåt, förskola, barnvakter, böcker, filmer etc
ParisLisa

5 Ellinor:

skriven

Det är verkligen fascinerade det där med barn och språk, hur mycket de snabbar och upp och hur mycket de förstår! Helt fantastiskt och tänk vilken tillgång detta kommer att bli under livet!

Svar: Jag tycker också att det är fantastiskt! Och för dem är ju allt så normalt, Amaya vet ju inget annat än att alla hon känner pratar flera språk och ofta ett språk som vi inte pratar hemma.
ParisLisa

6 Johanna - Tillvaron.se:

skriven

Jösses vilken uppväxt hon får. Snacka om att hela världen ligger framför hennes fötter när hon blir stor. Så härligt och imponerande.

Svar: Ja, jag hoppas det! Och att det ska motivera henne att upptäcka världen.
ParisLisa

7 Emma:

skriven

Duktig hon är!

Och visst är det fantastisk som de tillägnar sig språk de små! Vår lilla pratar på på svenska, franska, katalanska och lite engelska och spanska!! Hon verkar inte tycka att det är det minsta konstigt att man kan säga allt på flera språk. Sånt är livet för henne. Det normala. Jag tror hon kommer att tycka det är konstigt med barn som bara pratar ett språk.

Svar: Jag tycker att det är underbart att det är så naturligt för dem! Jag älskar det :) Ibland kommer tankar om att det kanske blir för mycket men än så länge går det bra. Vilket språk pratar era barn tillsammans? Det tycker jag ska bli kul att se. Precis som du skriver så har vi kompisar med äldre barn som kommit hem från skolan jätteförvånade för de förstått att det finns barn som BARA pratar engelska :)
ParisLisa

Kommentera här: