Hemma hos ambassadören

Förra veckan var vi inbjudna till den årliga julmiddagen i den franska ambassadörens residens. Mannen har varit där flera gånger men det var första gången för mig.
 
Hela dagen var jag trött och kände mig bara alldeles ful och fel. En sån där dag man inte alls har lust att gå ut och äta middag med franska välpolerade aristokrater. Men så fick jag lite egentid tack vare mormor och morfar som var på besök, tog en lång dusch och tog fram nya underlagskrämen från Bobby Brown. Sen fick jag hjälp av mamma att fixa till mitt svintohår. Lyckades dessutom åla mig i en "vanlig" klänning (alltså inte mammaklänning) och vips så kändes det bättre. 
 
Kom dit själv, mannen var på möte på ambassaden innan. Hälsade på vad jag misstänkte var ambassadören och hans fru (borde kanske googlat innan??). Hörde sen när fler gäster kom att jag så klart borde sagt "Bonsoir Monsieur l'ambassadeur" och inte bara "Bonsoir Monsieur" som jag fick ur mig.. Han verkade inte ta illa upp dock.
 
Middagen var alldeles underbart god med foie gras, filet de boeuf och en tarte au citron. Så franskt och riktigt trevligt att prata ordentlig franska hela kvällen. Satt brevid en "ministre" som jag babblade på som vanligt med, jag menar, hur ska man annars prata med dom? Han sa att han inte förstått att jag inte var fransk när jag pratade franska. Mannen påpekade senare att han är politiker och tränad att säga sånt, men jag tog minsann åt mig i alla fall. 
 
En riktigt trevlig kväll, kanske lite extra eftersom jag inte kan följa med på såna här tillställningar längre, även om vi var klart yngst i gruppen. 
 
1 Miss Marie:

skriven

Wow, du strålar! Otroligt vacker!

Och jag tror minsann att den där ministern menade vad han sa! Fransmän ljuger aldrig, sådetså!

Svar: Tack fina Maria! Så kul att höra när man själv mest känner sig rund och blek ;) Och visst är det känt att fransmän aldrig ljuger?
ParisLisa

2 mammatea:

skriven

Fina ni va!

Svar: Tack mammatea!
ParisLisa

3 Ellinor:

skriven

Det låter som en trevlig kväll! Härligt med lite omväxling till den annars så välbekanta vardagstrallen.
Kram

Svar: Ja det var verkligen omväxling från min vanliga vardagskvällar! Kram Lisa
ParisLisa

4 Jenny:

skriven

Haha ja det är viktigt med titlar. Jag jobbade ju på ambassad i Stockholm, och då fick man aldrig kalla ambassadören något annat än just ambassadören. Vi var tvungna att resa oss upp när en överordnad kom in i rummet eller om vi alla satt ner och han (för det är ju alltid en han) reser sig upp.

Jag tror att din franska VISST var så bra! Som sagt, fransmän ljuger aldrig! Du ser fantastisk ut dessutom! Kram!

Svar: Oj oj, far hoppas att han inte tog illa vid sig da.. Om det blir en nasta gang ska jag se till att lasa pa lite forst. Ar urdalig pa vett och etikett, tycker sunt fornuft borde racka. Men inte alltid uppenbarligen ;)
Tusen tack! Kram Lisa
ParisLisa

5 Sandra :

skriven

Snyggingar! Härligt rolig kväll! Skönt att känslan vände också.
Kram

Svar: Ja det var verkligen en vandning och en riktigt trevlig kvall! Kram Lisa
ParisLisa

6 Anonym:

skriven

Oj! Men du var ju otroligt vacker! Och håret! Vad roligt att de hade en bra kock! Klart att det inte gjorde något att missa titeln när du såg så glamorös ut! Verkligen jättefin!

Svar: Nej men tack! *rodnar* Jattekul att du tycker det :)
ParisLisa

7 Anonym:

skriven

Även om kvinnliga ambassadörer är i minoritet finns det i alla fall någon enstaka har jag hört ryktas:-) hoppas de blir flera!

Svar: Det far vi hoppas!
ParisLisa

8 Mikaela:

skriven

Fina ni!!!
Kram

Svar: Tack vannen!
ParisLisa

Kommentera här: