En annorlunda lunchrast

Idag var det dags! Reception pa Franska ambassaden i samband med Franska Premiär ministerns resa till Polen. François Fillon hade kommit till Polen för att inge Wladyslaw Bartoszewski i "l'Ordre national de la Légion d'Honneur".  
Helt otroligt, lär mig sa mycket just nu sa jag vet inte om jag vagar mig pa att förklara vad det innebär. Men ni maste kolla in pa länkarna. Wladyslaw Bartoszewski, vilken kämpe och vad han har gjort för sitt land! Är sa imponderad.



Hur som helst, ska jag ta det fran början? Mannen kom och hämtade mig här hemma, lite smavnervös! ;) TomTom var med sa klart, vi kommer ju ingenstans utan den nu för tiden. Men.... nagonting gick fel och den skickade oss till andra sidan Warszawa!! Panik! Vi ringer runt till de fa vi känner för att fa hjälp och tillslut efter mycket stress, och nästan lite tarar hittar vi ambassaden. Mannen kör mot rött ljus mitt framför militären och polisen som star pa vakt. Tänk att  inte ens Frankrikes Premiärminister kan fa The Garcias att komma i tid! 10 minuter sent glider vi in... pinsamt! Men ingen verkade bry sig.

Bada talen var väldigt bra! Man fick en san där liten örsnäcka för att fa Wladyslaw Bartiszewskis tal översatt direkt i örat. Medaljen delades ut och kort togs. Tv, radio och tidningar var där.



François Fillon delar ut "medaljen"




Wladyslaw Bartiszewskis och hans fru Zofia



Sen var det cocktail och mingel. François Fillon försvann ganska fort tyvärr. Hade hoppats pa att i alla fall mannen kunde fa hälsa pa honom. Nästa gang kanske ;)

Men ni.. det är en helt annan värld. Bara en massa direktörer och en hel del polska politiker. Mannen som har en san där förmaga att han kan diskutera med en sten minglade pa. Och jag log och hälsade artigt. Vi var helt klart de yngsta bland de andra "expats". Alla var trevliga och hälsade oss välkomna men det är ända en helt annan atmosfär, väldigt business. Efter ett tag kom ett gäng killar och började skruva ner högtalare och sa där. Jag kände 'ah men äntligen nagra som mig, jag gar och snackar lite med dom istället". Men det gick ju inte ;)

Helt klart intressant och en otroligt upplevelse! Inte trodde jag nansin att det skulle hända mig! Men om jag far välja sa hänger jag hellre med er mina vänner ;)



Puh, första testet avklarat! Dags att atervända till "the real world"!
1 Mamma:

skriven

Hej igen Gumman! Klart att det gick bra och att ni inte höll tiden var ju ingen nyhet, trodde kanske att det skulle fungera idag. :-) Skönt att den första officiella lunchen är avklarad, det blir lättare nästa gång. Jag var snabbast att läsa ditt inlägg, 4 minuter efter att du lagt upp det, jag ville kolla innan din Moster och Morbror kommer på middag.

Hälsa D. Puss o kram Mamma

2 Jenny:

skriven

Verkligen en häftig grej att få vara med om någon gång i livet, inte alla förunnat!

Och vilken snygg klänning du hade!:-)

3 Marie:

skriven

Wow vilken grej ;-), Säker på att det gick jättebra!



Kram

4 Mia:

skriven

Men roligt att få ha varit med om det en gång i livet liksom!

Fin var du med...



Kram

5 Ellinor:

skriven

Låter verkligen jätte spännande. Vilken upplevelse.

6 Emelie:

skriven

Haha, det är verkligen helt otroligt och som du skriver, en annan värld. Det är så coolt att du var där, som att få lov att kliva in i en film lite liksom. Jag hade nog precis som du hållt mig i bakgrunden. Det är ju en sak att man inte är blyg i vanliga livet, på sitt eget jobb och med sina vänner och sådär men när det kommer till sammanhang där man förväntas att säga något väldigt intelligent, artigt eller genomtänkt så fort man öppnar munnen så kniper jag gärna käft. Jag hade nog fördragit att få gå omkkring osynlig i så fall ;) Kul att det gick bra dock och kul att höra om, och du var sååå fin!



Tack för gratulationen, det ska bli spännande :)



Stor kram

Kommentera här: