Mindre an 24 timmar i Berlin

Pa vag till Sverige i somras sa var vart forsta stopp i Berlin. Tack vare en ny motorvag sa gick resan dit alldeles stralande (ja, om man bortser fran att vi var sekunder fran att fa bensinstopp...). Jag har varit i Berlin forut och gillar verkligen staden. 
 
Den har gangen bodde vi pa Hotel Pullman i Berlin. Jattefint hotell men helt klart sloseri med pengar om man kommer fram med en 1-aring som maste nattas.. Vi fastnade liksom pa rummet och kunde inte ens utnyttja den trendiga baren. Amaya hade dessutom hosta och sov oroligt sa vi satt i halvmorkret och at var middag fran room-service och vagade knappt prata. Men maten var underbart god! Och sangarna... helt perfekta! 
 
Nasta dag promenerade vi runt i Berlin. Vi borjade med att besoka monumentet over Europas mordade judar,  2700 mörkgrå stenpelare på en yta stor som en fotbollsplan. Dit tycker jag verkligen att ni ska ga om ni ar i Berlin. Det finns en utstallning att besoka under jord ocksa, men den hann vi inte med den har gangen.
 
Vi gick sjalvklart upp till Brandenburger Tor for det obligatoriska kortet och promenerade vi langs en gata dar muren tidigare stod. Alltid en obehaglig kansla....
 
Vi forsatte til Vapiano pa Potsdamer Platz och at underbart god pasta. Sen borjade det sporegna och vi hoppade in i bilen och korde norr ut for att hinna med var farja till Danmark. Men vi kommer garna tillbaks till Berlin och stannar lite langre. 
 
Har ni varit i Berlin? Vad tycker ni om staden?
 
 
1 Emelie:

skriven

Härligt! Vi var på väg dit nu i höst men valde spahelg i närheten denna fång istället. Men Berlin står högt på önskelistan.

Amaya är helt underbart fin förresten.

Kram

Svar: Fast spa-helg later inte helt fel det heller! Och tack :) Kram
ParisLisa

2 Ellinor:

skriven

Jag kom hem från Berlin så sent som i tisdags efter att ha spenderat några underbara dagar där! Jag har länge velat åka till Berlin utan att egentligen veta vad jag förväntat mig. Jag blev dock helt betagen av staden och kom verkligen att älska den! Blir till att åka tillbaka igen redan i vår.
Kram

Svar: Jag foljde dig minsann pa Instagram! Kul att du gillade det. Jag aker garna tillbaks igen. Kram kram
ParisLisa

3 Jenny:

skriven

Jag älskade Berlin! Jag var där nästan lika kort. Det var när exets jobb hade konferens och sedan party där, då flög de ner alla "fruar". Vi kom på fredag em och åkte på söndag fm, så det var ganska kort. Vi var också på monumentet för europas judar, vilket jag tyckte om. Jag har studerat en massa judaistik på universitetet och det var fint att få se det. Vi var på lite museum, shoppade lite, käkade på restaurang och fikade. Man hinner med rätt mycket, ändå. Två saker som slog mig med Berlin: det är billigt för att vara en så stor stad! Taxi var mycket billigare än Sverige och resten var billigt med tanke på att det är huvudstad och så. Det andra var hur grönt det var! Jag hade en förutfattad mening om att det skulle vara grått och tråkigt, men det var det ju verkligen inte! Därtill tyckte jag om de olika områdena och hur olika olika delar av staden var. Det fanns verkligen något för alla. I höst eller vår planerar jag att åka till München, men nästa gång jag besöker Tyskland efter det vill jag verkligen tillbaka till Berlin. Jättehärliga bilder på er!

Svar: Kul med fler som gillar Berlin! Tycker de verkar ha massa trevliga restauranger, och staden kanns overkomlig pa nat satt. Inte alldeles enorm. Och visst ar den gron som du skriver!Kul att du gillade bilderna.
Kram Lisa
ParisLisa

4 Christine&Paris:

skriven

Oj, jag har helt missat att du börjat blogga igen! Nu får jag nog skrolla ner lite och se vad du haft för dig sensate tiden. Förutom Berlin-resa då :)

Svar: Battre sent an aldrig - valkommen tillbaks! Forsoker uppdatera sa gott det gar :)
ParisLisa

5 Miss Agda- Småbarnsliv och endorfiner:

skriven

Vilken stor tjej Amaya har blivit! Men så är det med de små, växer så man inte hinner med alls!
Jag har spenderat ett par veckor i Berlin (2 x 1 vecka) och detta var för lite drygt 10 år sedan med ett år mellan gångerna. Det händer otroligt mycket under året jag varit borta. Nya fik och butiker hade dykt upp, de hade rustat upp mycket på östsidan osv.En enormt spännande stad, tycker jag, och undrar egentligen varför det var så himla länge sedan jag var där sist...
Kram

Svar: Tycker ocksa Berlin ar jattespannande! Skulle garna aka tillbaks och ha mer tid att prova restauranger och fik. Finns ju massor! Kanske borde springa ett lopp dar sa smaningon? Men inte for langt ;) Stor kram Lisa
ParisLisa

6 Fröken Isakson:

skriven

Åh jag vill verkligen till Berlin. Har bara varit där för evigheter sen och kommer inte ihåg så mycket. Hoppas allt är bra med dig. kramar

Svar: Hoppas du far chansen att aka tillbaks snart! Tror att man kan flyga ganska billigt fran Stockholm faktiskt. Kram kram
ParisLisa

Kommentera här: