Ordning och reda

Nu ar det slut pa semestern som sagt och det ar dags att borja ata lite battre. Till lunch maste jag ha nagot som gar snabbt. Sa om det inte finns rester sa kommer det bli sallader framover. Garna med lax eller parmaskinka, med lite feta eller mozzarella. Och en frukt till efterratt. Inget mer godis... sa himla svart att kontrollera det dar skapade sockerbehovet.

Till middag ater vi alltid lagad mat. Garna kott, kyckling eller fisk med nagon typ av gronsaker. Vi ater ju ganska sent (typ franska middagstider) sa vi forsoker lata bli feta saser och sa.

Hur ar det med er? Hur ser eta matvanor ut? Har ni tips pa lattlagade och frasha ratter? Tips mottages tacksamt.


Dagens lunch
1 Ellinor:

skriven

Frukosten är helig och likaså lunchen under vardagarna. Då blir det ofta matlådor av rester som lagats tidigare. Jag är dock väldigt dålig på att äta middag. Ofta blir det bara lite yoghurt eller en smörgås om kvällen. Vi är alla olika :)



Förutom sallad så är även paj och någon lite matigare smörgås att rekommendera som snabblunch.



Kram



PS! Det är en fantastisk förmån ni har att kunna bo och verka i olika länder under några års tid. Tänk så mycket ni och nu också Amaya får uppleva. Det kommer alltid att finnas en plats som känns mer hemma och som man ständigt återvänder till, men under tiden får man passa på att se sig om så mycket det går!

2 Miss Marie:

skriven

Omelett! Jag levde typ på omelett till lunch de första månaderna av Alfreds liv. Superenkelt att göra, även om man har en skrikande bebis bredvid sig, och man kan ha i vad man har hemma i kylskåpet så blir det lite variation. Och jag fick lära mig att även kall omelett är mat! ;)

3 Anonym:

skriven

Har liknande vanor. Alltid onyttig frukost (rostat bröd, juice, marmelad, kaffe) men oftast sallad till liten lunch (igår däremot kokt blomkål och stekt falukorv) sedan större middag men gärna mindre portion (igår lasagne och äpplekaka) samt en fruktstund vid 16-tiden typ ett äpple, nektarin eller bara lite russin... är jag deppig däremot kan det bli akut godispåse och dvd (vilket jag brukar ångra dagen efter) men det händer nog högst 2 gånger i månaden så jag tycker faktiskt att jag äter bra!

Jag tycker om att köpa kokböcker second hand och laga mat efter dem, gärna utländska kokböcker med (ja på franska och engelska eller översatta till svenska). Jag är ingen naturbegåvning i köket men har upptäckt att har man ett bra recept kan vem som helst laga jättegod mat. En riktigt bra kokbok är för mig värd sin vikt i guld. Sedan finns det ju bibliotek men jag tycker det kan vara mysigt att kladda och anteckna i mina kokböcker samt att man har favoritrecepten kvar riktigt länge. Jag har även en pärm där jag sparar recept från tidningar och internet.

Kommentera här: