Det har med amning

Det har inlagget skrev jag nagra manader efter att Amaya fotts. Jag vagade inte publicera det da, tyckte det kandes som om jag klagade alldeles for mycket (nu tycker jag inte alls att det kanns negativt!). Och klaga kunde man ju inte gora nar man antligen fatt sitt efterlangtade barn. Men sanningen ar den att jag aldrig riktigt trivdes med att amma forsta gangen. Borjade tidigt "dromma" om dagen nar det skulle vara ok att sluta.. Och sen kom bebis nummer tva och det har varit helt annorlunda. Ingen smarta, ingen mjolkstockning och ingen kansla av att vara last (beror sakert mycket pa att Ainhoa aldrig ammat for att det ar mysigt. Hon vill ata, gor det fort och sen ar det klart). Ar glad att jag fick en andra chans!
 
 
 
Med Amaya 2011
 
 
"Ja ni, att amma ar inte sa latt som det ser ut har jag fatt erfara. Forsta gangen Amaya tog brostet, alldeles nyfodd, sa trodde jag att vi fatt en bebis med tander! Men sa var det ju sa klart inte.

I borjan var det svart att amma for Amaya bara sov hela tiden och orkade knappt ata. Vi fick stalla klockan var tredje timme, kampa med att vacka henne och sen se till att hon inte somnade vid brostet. Efter ett snitt sa brukar ju mjolken komma lite senare an efter en vanlig forlossning och det hjalpte inte att ha en bebis som knappt sog nat.

Sa nar vi kom hem sa borjade jag pumpa. Endast for att stimulera mjolkproduktionen och jag tror det hjalpte. Men vilken stress att pumpa! Det tar tid och man sitter dar och raknar de fa dropparna som kommer och undrar om man verkligen har tillrackligt med mat till sin lilla bebis. Det var inte forran langt senare som jag fattade att en bebis suger bra mycket starkare an en pump. Som tur ar!

Jag dras fortfarande med problemen med mjolkstockning flera ganger i veckan. Och det gor ont! Fattar inte varfor det blir sa...

Men, det ar valdigt mysigt att amma nar det inte gor ont. Langa mysiga stunder med var tjej har det blivit, och tank vilken grej att ens kropp fixar sa att hon far den naring hon behover!

Andra tankar kring amning galler den har biten att man blir last. Ingen annan kan ju hjalpa till. Och hur mycket jag an gillar att amma sa ar det liksom lite jobbigt ibland. Likasa att man liksom aldrig vet hur mycket mat de fatt i sig vid varje tillfalle. Klarar hon sig ett tag nu, eller kommer hon vara hungrig igen nar vi precis kommit ut genom dorren? Jag tror att vi ar sa vana att kunna planera och kontrolera det mesta i minsta detalj att det har blir ett extra stressmoment. I alla fall har det kants sa for mig.

Trots allt detta sa ar jag sa himla tacksam att det faktiskt funkar! Lilltjejen vaxer ju sa det knakar och det maste ju vara ett gott tecken.

Hur har amningen funkat for er andra som har barn? Vilka ar era tankar? Hur lange ammade ni?"
1 Bella:

skriven


Ja, på temat amning skulle jag kunna skriva en roman. Så mycket känslor, åsikter. Synd att du inte publicera inlägget då, tror du hade fått pepp från många som känner likadant men inte vågar prata om det. Amning är så personlig och nästan heligt. Jag kämpade också med pumpning, mjölkstockning, en bebis som inte orkade suga, blandade med ersättning de första tre månaderna sen när det väl fungerade smärtfritt runt 4 mån och jag var glad så började åsikter om att sluta. Jag hade nog fått sova lite mer om jag slutat nattamma typ ett år tidigare. Långtidsammade tills 22mån men om det någongång blir ett till barn funderar jag på att bara amma 6-9 mån för att bli mer jämställd och mindre fast.
Skönt att du fick en andra chans, att vidga erfarenheten
Kram

Svar: Tack för att du delar med dig! Då när inlägget skrevs tyckte jag att det lät så negativt och att jag klagade (fy skäms, hur kan man klaga när man längtat så länge?). Vågade inte publicera det då.
Lustigt det där med folks kommentarer. Men skönt att det lossnade för dig och att du kunde amma så länge!
Ainhoa och jag håller på att sluta amma. Vi är båda redo :) och det känns lagom. Men lite lite sorgligt, de växer ju så fort!
Kram
ParisLisa

2 Anna (Sthlm):

skriven

Jag har haft jättetur och amningen har helt enkelt fungerat för mig från början, redan på BB, med båda. Knappt något ont heller. Jag var beredd på att det skulle vara jättejobbigt i början och göra ont, att man skulle få såriga bröstvårtor osv. Men inget av detta. Vet inte om jag bara haft tur med mina bröst haha och att mina barn fattat tekniken direkt, eller så har det hjälpt lite att jag fick en hel del tips från vänner innan, bl a om teknik samt t ex att verkligen slappna av oavsett om det gör ont så att kroppen utsöndrar otyxocinet som hjälper barnet att slappna av. Ingen aning, men jag vet att jag haft tur för det verkar verkligen som de flesta kämpar, i alla fall i början.

Sedan har jag fått slängar av mjölkstockning men oftast kunnat stävja det när jag känt symtomen så jag har aldrig fått så mycket att jag fått feber. Med Isolde fick jag stockning först vid sex månader när jag kraftigt drog ner på amningen för att hon skulle börja äta mat. Med Harald hade jag en släng när han var ett par veckor och nu har jag haft en del igen nu när jag dragit ner på det innan jag skulle börja jobba. Har förstått att en anledning är att barnet inte tömmer bröstet helt och jag har själv ibland orsakat det för jag har bytt bröst för att han ska hinna amma lite på båda innan jag går till jobbet på morgonen. Jag har även för tillfället en vit prick på bröstvårtan som betyder att en mjölkgång är blockerad och tills jag får bort den kan jag lätt få stockning igen.

Jag tycker verkligen det är supermysigt att amma och hoppas jag kan fortsätta med Harald minst lika länge som jag ammade Isolde, dvs 11 månader.

Svar: Vad härligt att det funkat så bra och att du tycker att det är mysigt! Det hade kanske funkat bättre för mig också första gången om jag inte stressat så. Men det kändes konstigt från start, barnmorskan som nästan slet av mig kläderna och började dra i bröstet...
Ainhoa och jag har nästan slutat amma. Lite blandade känslor. Men samtidigt lite skönt.
Tack för att du delade med dig!
ParisLisa

3 Eva:

skriven

När jag fick Stella upplevde jag amningen som rätt jobbig. Det fungerade inte speciellt bra från början och jag slutade ganska tidigt och började med ersättning. Men Theo blev det också problem från start, han blev sjuk som nyfödd och fick inte i sig tillräckligt utan behövde flaskmatas. Men amningen kom igång sen och jag fortsatte till han var runt 6 månader. Jag hade nog en mer avslappnad attityd andra gången, inte så mycket prestige. Som med mycket annat med barn nummer två.

Svar: Låter som om du också fick som en andra chans att få det att funka. Visste inte att Theo varit sjuk som nyfödd, det måste ha varit tufft!
Håller verkligen med om att det är mindre stress och prestige andra gången, så skönt!
Tack för din kommentar!
ParisLisa

Kommentera här: