Om att göra någonting annat, eller ingenting

Nagra tankar fran 2010, bara nagra manader innan jag blev gravid med Amaya. Nu har jag ju inte jobbat pa valdigt lange och kanner nastan tvartom, men vill garna hora era tankar om detta. Har ni slutat jobba under vissa perioder? Varfor, och vad gjorde ni istallet? Dela med er! 
 
 
"Det här kommer bli långt. Och säkert rörigt. Men för er som orkar läsa hela vägen så tar jag tacksamt emot era tankar, idéer och egna erfarenheter.

Jag är trött. Så otroligt trött. Ja, alltså inte sovtrött, utan mer sliten, kanske lite uppgiven och väldigt fed up. Jag behöver en break och tankarna snurrar nästan oavbrutet kring detta. Hur jag ska komma över den här tröttheten och bort från det här spåret som snart leder rakt in i en betongvägg. 

Jag har jobbat heltid sen jag var 19 år. Innan dess har jag sommarjobbat och jobbat extra på vardagarna sen jag var 15. Jag har aldrig haft ledigt längre än 3 veckor i sträck. Aldrig varit mammaledig (only in my dreams) eller varit mellan jobb. Inte för att jag tror att det är särskilt avslappnande, men det är någonting annat. När jag flyttade till London tog det 2 veckor innan jag började jobba. Och till Paris 2 dagar. Vid flytten till Warszawa har jag inte ens något minne av att jag var ledig alls. Grejen med mitt jobb är att jag är så flexibel att jag lyckas få ihop det ändå. Inte ens efter mitt livs värsta vecka då jag hann med både missfall och ett skadat knä inom fyra dagar så sa jag stopp. Två dagar, sen var jag tillbaks och kombinerade på något sätt läkarbesök och rehabilitering med jobbet.

Jag har haft perioder då jag jobbat 8 - 21.00, helger och ständigt tänkt på jobb. Andra perionder då jag varit på resande fot tre dagar i veckan. Och jag älskade det! Det gav mig så mycket. Men jag känner inte det längre. Jag presterar inte, inte efter mina egna mått. Är varken fokuserad eller motiverad. Och jag tror att jag behöver en riktig break.

Tid till att ta hand om mig själv. Komma i form igen efter dessa påfrestande sex månaderna som varit. Kanske testa yoga och ta lite privata ridlektioner. Ta hand om vårt hem och min man. Handla mat. Äntligen köpa gardiner och möbler till hallen. Vara mycket utomhus. Hinna med en till behandling i lugn och ro utan stress och dåligt samvete över jobbet. Satsa lite mer på polskan. Umgås lite med the ladies who lunch... Bli utråkad och längta efter jobbet. Komma tillbaks stark och nyfiken.

Men är det egentligen något man kan göra? Bör man inte bita ihop och göra sitt bästa? Det finns ju faktiskt de som har de sju resor värre och som inte har något val. De som har fysiskt tunga och tråkiga jobb. Det är ju inget fel på mitt jobb, det är ju egentligen hur roligt som helst. Och jag vet att jag är lyckligt lottat. Men det är inte det. Det är inte jobbet som gör att jag inte orkar. Men det är det enda som går att pausa. Så om man har möjligheten, borde man unna sig den då? För en arbetsmyra som mig, som alltid vill göra bra ifrån mig och helst imponera så är inte det här några lätta tankar.. Så dela med er av era tankar!  ♥"

 
 
 
1 Marie:

skriven

Hej Lisa!

Jag tog en break nu från 1 september och vi satsade våra besparingar på ett försök med syskon till Thea, klokt beslut är nu i v 10, tidigt ännu men jag är lugn inte stressad över något jobb och gör allt för att bara ta hand om mig. Har fått ett nytt jobb via en vän som passar utmärkt nu, kommer jobba hemifrån och kan välja lite själv hur mycket. Vill under inga omständigheter att detta lilla barn ska komma v 25.....
Massa kramar från Sätila

Svar: Men Marie!! Stort grattis, jag blir alldeles gråtfärdig. Så underbart!!! Och vilket klokt beslut. Ta hand om dig och familjen nu. Så glad för er skull! Massor med kramar.
ParisLisa

2 Bella:

skriven

typiska duktig flicka syndromet. Att alltid vilja mer, prestera bättre. Jag tror jag har varit ganska bra på att stanna upp sen jag nästan gick in i väggen som 24-åring. Jag planerar, läs sparar, så jag har möjlighet att njuta av längre perioder, t.ex. mellan jobb och kunna vara 2 månader i Spanien på sommaren. Jag behöver verkligen mina små breaks, för att sedan kunna göra ett bättre jobb. Sen beror det nog på hur ens jobb är, designer brukar vara väldigt stressigt och snabba dagliga förändringar och jag märker att jag snabbt bara jobbar och sover. Precis som att det inte passade mig (hur stor än drömmen var) att driva eget då jag aldrig slappnade av, alltid jobbade. Just nu passar det mig väldigt bra att ha ett jobb där jag presterar good enough och sen går jag hem och är mamma och ledig. Mycket tid för mig och ingenting alls.

Jag tror många går i dina tankar, att hoppa av ekorrkjulet och leva ett enklare, lugnare liv. Det är då man kanske inte kan ha allt det där ytliga, för det krävs två löner och heltidsjobb.

Så härligt för dig att barnen kom, då fick du ett break, kanske inte så lugnt som du hoppats men i alla fall något annat. För att komma ifrån och fundera på vad du vill, i livet!

Jag trodde karriär var viktigare för mig men jag prioriterar frihet och ekonomisk trygghet.

3 Brysselkakan:

skriven

Ja du... När jag läser vad du skriver så känns det lite som mitt liv var fram till maj 2002. Då satt jag på min säng och fick ett telefonsamtal från min projektledare och sedan minns jag inte så mycket mer. Jag gick inte in i väggen, jag bokstavligen sprang med full kraft in i den. Och från att varit en tjej med total koll på allt kunde jag inte ens välja mellan olika kex i matbutiken, inte minnas vad jag ställde bilen och kunde sitta en hel dag och bara glo ut genom ett fönster. Kroppen sa totalt stopp. Om jag lyssnade? Nja, tyckte att 50% kunde jag väl jobba, det var ju bara någon månad till semestern och sedan 100% igen. Om det funkade? Nej, jag var sjukskriven i sådär 2 år sedan sa jag tack och hej till allt vad idiotiska handläggare på AF och FK sa och vi drog till Bryssel. Det absolut bästa jag gjort för mig och för familjen! Nu jobbar jag inte alls, trots att vi är tillbaka i Sverige igen, och eftersom vi klarar oss på min mans lön tänker jag fortsätta ta hand om hem och familj (jo, vi är bara två numera) och rå om mig själv. Tränar mycket och gör sånt jag gillar.
Man har bara ett liv och ingen tackar när man sitter där och gråter inför chefen för man inte kan mer just nu. För man håller på att gå sönder och han bara pladdrar på om effektivitet och lönsamhet.
Så var rädd om dig, rå om dig och din familj.

4 Lena:

skriven

Hej !
Visst orkade jag läsa vad du skriver....Egentligen tror jag du vet svaret själv. Att det är dags att trampa på bromsen. Man har bara sig själv och det gäller att vara snäll mot sig så man orkar med andra. Du har ju fått två barn på kort tid, jätteroligt . Men det tar även kraft. Lycka till att ta hand om dig. Lugnet i naturen är en lisa för själen. Promenera ensam och låta tankarna vandra ( utan lurar och iphone odyl ) Sen är det självklart bra att få göra roliga saker och umgås med människor som lyfter! (akta dig för de där som äter upp dig........) Lycka till med att finna orken och glädjen att se framåt! L

5 e:

skriven

hej, i borjan av sommaren sa jag upp mig fran ett hogprestige jobb i paris just for att jag var fed up och ville ha mer TID (har tva sma barn och vi vill garna vilja ha ett tredje). det ar fantastiskt att slippa vara stressad hela tiden och ha mer tid med familjen. uppskattar verkligen att ha mojligheten att vara hemma samtidigt som jag funderar lite over vad for nagon rolig affarside man skulle kunna utveckla i sinom tid. angrar verkligen inte att jag tog steget och kan varmt rekommendera det!!

6 Eva Henriksson:

skriven

Du bör nog ta en break och vara med barnen och pyssla om hemmet. min dotter (duktig flicka)gick in i väggen och har varit sjuk ett år Hon har tre krävande barn och är som Brysselkakan var.
Ett barn har autism och det är ju mycket svårt....
Men du måste skaffa dig stimulans -inte bara barnen utan egna intressen. Mycket viktigt. en kurs eller ngt annat projekt.Jag blev så less av att vara hemma så jag längtade till skolan(speclär.)Trots att jag verkligen älskade att vara med barnen.....som vi längtat efter. Men man är ju mer än mamma. Tänk ordentligt vad du verkligen vill göra. Kram från eva 70 år !

7 A:

skriven

Hej,

Jag förstår dig så väl.
Är själv mitt i livet och har ett bra jobb – ett jobb som jag förr älskade men som jag nu inte alls känner någon motivation för. För bara ett par månader sedan påbörjade jag min nuvarande anställning. Samma typ av jobb men ny arbetsgivare.
Och jag känner bara ångest. Yrsel. Smärta i nacken. Jag presterar mycket åligt och lyckas inte alls att varken vara fokuserad eller känna mig motiverad.
Så har jag känt sedan jag åter började jobba efter min föräldraledighet för två år sedan, Jag är 43 år, har två barn på 4,5 år och 3,5 år. Och en älskad make som arbetar mycket. Jag vara föräldraledig under lång tid (hann inte jobba mellan barnen) och det var min första långa brake i livet. Annars har jag, liksom du, alltid alltid arbetat mycket. Jobbad alla skollov och helger under gymnasietiden, och arbetat vid sidan av studierna på högskolan. Och när jag sedan jobbat heltid har jag ofta pluggat någon kurs på deltid, tränat mycket osv. ”All in” har nog varit mitt motto och nu orkar jag inte mer. Så jag kan inget annat säga än att jag förstår det du beskriver. Jag kommer att säga upp mig från min fasta tjänst och göra INGENTING på ett tag. Sedan får vi se. Det är totalt olikt mig att göra en sån här grej. ”Ordning och reda – pengar på fredag” är det motto jag har uppfostrats med. Men jag orkar inte mer. Ska vara med barnen och vila. Läsa, skriva och sakta försöka hitta tillbaka till lusten till att jobba. Och försöka hitta något annat att göra än att vara i PR-branschen, för den har jag fått nog av.
Lycka till!

8 Sara:

skriven

Jag slutade jobba när jag blev gravid med Vera, 2008. Det var egentligen inte självvalt, vi kom tillbaka frân Taiwan, och som gravid var jag helt oanställningsbar. Sedan var jag hemma med Vera -"hemmafru" - tills hon var nästan 2 (underbart), men det dâliga samvetet fanns där hela tiden ändâ. Över att jag BORDE ha gjort nâgot annat. Men nu, när jag tittar tillbaka? Vilken lycka att ha fâtt kliva tillbaka frân vardagens hets ett tag, och bara njuta av livet, och av sitt barn? Minussidan är ju det ekonomiska förstâs, men alltsâ, saker och prylar är ju inte allt här vârlden.

Kommentera här: