Dagen du foddes

Nagot som jag kannt mig lite ledsen over att missa i och med att jag snittats med bada barnen ar det har overaskningsmomentet. Att "oj nu hander det" och sa far man aka in till BB. Tack vara att Ainhoa bestamde sig for att titta ut for tidigt sa fick vi uppleva det den har gangen fast det var bestamt att jag skulle snittas, sa det kandes faktiskt ganska kul.
 
Pa fredagen var jag pa kliniken for CTG. Hade en hel del sammandragningar sa man bad mig hora av mig om det blev varre och att komma tillbaks pa onsdag. Det var aven den har dagen det faktiskt bestamdes att det skulle bli kejsarsnitt igen. De gjorde ett ultraljud for att kolla arret fran forra snittet och det hade blivit valdigt mycket tunnare. Sa jag gick darifran med bekraftelsen att det skulle bli snitt men visste inte nar. 
 
Lordagkvall kom mannen hem fran sista tjansteresan som var planerad innan var lilla Pumpkin skulle komma. Sondag morgon vaknar jag och det kanns annorlunda. Sammandragningarna ar mycket starkare och gar hela vagen bak i ryggen. Mycket mer power liksom. De forsvann inte heller nar jag satt ner eller vilade. 
 
Jag lat det ga nagra timmar och sen ringde jag "min" barnmorska. Kande att jag inte ville stora, eller aka in och bli hemskickad. Men det var klara besked fran Irena - ak in nu! Nar jag namnde att jag bara skulle ata lunch forst sa blivt det ett valdigt bestamt nej. At inget, drick inget. Ak in nu. 
 
Sa det gjorde jag. Med en kompis. Vi kom val in vid 15-tiden skulle jag tro. Mannen stannade hemma och at up lunchen och tog hand om Amaya. Sa det blev ett nytt CTG och kompisen och jag babblade pa och jag tyckte att det var nog lite pinsamt att ha akt in, de skickar ju hem mig igen med all sakerhet. 
 
Men icke, blev tillsagt att ringa maken och att han skulle komma in med vaskan. Hoppsan liksom! Sa kompisen fick aka hem och ta med sig Amaya hem till sig (en trappa upp. Och det gick saaaa himla bra alltihop. Som jag hade oroat mig). Sjalv fick jag ett rum och ordern att sitta och vanta i tva timmar for nytt CTG, fick absolut inte ata eller dricka. Hade fortfarande svart att tro att de inte skulle skicka hem mig och laste bloggar och chattade med mamma pa Whatsapp (utan att namna nat om var jag var!). 
 
Sen kom mannen i alla fall och vi tittade pa varann och skrattade. Men gud, hander det nu liksom? Och vilken tur att du kom hem igar var min kommentar. Och tur aven att jag insisterat samma morgon pa att ladda batterierna i kameran. Hade knappt nagra magbilder sa vi korde en sista-minuten fotosession dar i rummet.
 
Vid 18.00 blev det CTG igen och nu hade Irena, "var" barnmorska, hunnut in. Och efter halvatiden sa var hennes kommentar "This looks serious. Are you sure you are not in pain". Det var jag inte, kanske jag ar en san dar som foder barn utan problem trots allt? Det lar vi aldrig fa veta men jag var glad att inte ha ont. 
 
Sa Irena stack ivag och pratade med doktorn som kom in och pratade med oss. Han namnde nat om 30 minuter och vi fragade om han skulle komma tillbaks om 30 minuter? Nej, vi gor kejsarsnittet om 30 minuter var hans svar. What? Shit! Mannen fick ringa kompisen och beratta att vi inte kommer hem i natt och sjalv fick jag byta om till den snygga bla skjortan. Fick en kanyl insatt och ja, sen rullade vi ivag till operation. Mannen var nog mer nervos an jag. Min nervositet kickade in nar jag kom in i operationssalen. Alltid lite obehagligt. 
 
Men allt gick jattebra och personalen ar riktiga stjarnor! Epiduralen sattes utan problem, sen kom mannen in och sen borjade de boka runt. Usch vad det ar obehagligt. Jag peppade mig sjalv genom att tanka att det ar obehagligt i nagra minuter, max tio. Sen ar hon ute. En naturlig forlossning kan ju sakert vara obehaglig i flera timmar... 
 
Och sen horde vi henne skrika! Och mina tarar kom. Sen fick vi se henne, sa liten! 19.25 ar hon fodd. Mannen gick med henne till rummet vid sidan om medans de fixade klart mig. Efter nagra minuter kom barnlakaren och berattade att hon var en 10-poangare. Det klart att hon ar tankte jag. 
 
Lakaren meddelade att det var tur att snittet gjordes nar det gjordes for arret var valdigt tunnt. Han lovade att sy igen ordentligt om jag lovade att vanta lite langre med nasta barn. Jag lovade pa hedersord. Sen fixade han aven sa att arret blev snyggare den har gangen. Ett riktigt proffs! 
 
Sen fick jag antligen halla henne, var lilla Ainhoa! En alldeles ny familjemedlem. Sa underbart fin och alldeles perfekt. Och den har gangen fick David stanna mycket langre och vi fick en massa vardefull tid tillsammans. Nar Amaya foddes fick jag bara ha henne hos mig i nagra minuter innan de gick upp pa rummet.
 
Nar jag kom upp pa rummet sa ammade jag och det gick hur smidigt som helst. Som om jag aldrig slutat. Konstigt det dar. Men jag ar evigt tacksam att slippa smartan och stressen fran sist.. 
 
Hon overaskade oss fran allra forsta stund lillasystern. Men vilken gladje det ar att just vi har fatt bli hennes foraldrar och hennes storasyster. Nu har det garr fyra veckor och det ar som om hon alltid varit har. 
 
 
 
Vecka 37+5
 
 
 
 
 
1 Miss Agda- Småbarnsliv o Endorfiner:

skriven

Underbar läsning! Tack för att du delade med dig! Kram

Svar: Tack vannen!
ParisLisa

2 Miss Marie:

skriven

Iiiiiihhhhh! Det kryper i mig bara jag läser om att snittet blev tunnare o tunnare! Kunde det alltså ha spruckit om du gått hela tiden? Iiiihhh, läskigt!

Skönt att höra att allt gick bra! :)

Svar: Hej Marie, ja tyvarr sa kan det spricka. Och det ar ju sa klart farligt. Men valdigt ovanligt tror jag. Det ar ju varst nar man blir gravid fort igen efter ett snitt, eller om man gora manga snitt. Nu har jag graviditetsforbud nagra ar, inte for att det ar prio 1 direkt ;)
ParisLisa

3 Mammatea:

skriven

Tack för att du delar med dig!

4 Ellinor Engström:

skriven

Jag blir alltid lika rörd när jag läser texter likt denna - vilken upplevelse det måste vara och så fint att du väljer att dela med dig även till oss.
Kram

Svar: Tack Ellinor! Vad glad jag blir att du gillade att lasa. Kram Lisa
ParisLisa

5 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

Vad kul att läsa! Alltid lika häftigt att läsa om när barn föds tycker jag.

En nyfiken fråga bara - att kejsarsnittet gjordes för att ärret var tunt, var det för att det fanns risk att det skulle gå upp?

6 Isabelle:

skriven

Vad vacker du är som vanligt! Underbara bilder med massa kärlek och känsla och positiv text som alltid. Tycker om din inställning till livet. Du gnäller aldrig och verkar väldigt modig! Fint! Fint att du inte ville oroa din mamma i onödan heller. Vaginal förlossning är helt klart inget jag skulle vilja göra om. Utan epidural var det mer smärta än jag nuddat vid i fantasin. "Jag vill dö"-smärta och jag hade som du inte alls särskilt ont under "öppningsfasen". Var det bara det här tänkte jag först. Oops. Men jag är inte avundsjuk pâ att leva med snittet tiden efter kejsarsnitt. Glad att amningen fungerar för dig!

Svar: Tack Isabelle, vilka dina ord! Blir alldeles rord. Forsoker tanka att inget blir ju battre for att man gnaller. Aven om jag ocksa gor det sa klart! Later som om du hade en tuff forlossning. Vad jobbigt! Kan inte ens forestalla mig... Den har gangen var jag pa benen riktigt for efter snittet, det tog mindre an en vecka. Efter forsta snittet tog jag starka tabletter i over en vecka och mannen fick lyfta ur Amaya ur sangen pa natten den forsta tiden. Konstigt att det kan vara sa annorlunda.
ParisLisa

7 Bella:

skriven

Åh, så fick jag gråta en skvätt;)
Helt fantastisk! Tänk så fort det blir helt naturlig att ha två små prinsessor hemma...
Jag har så svårt att föreställa mig en till men det är väl för att jag inte är där, ännu.
Härligt att amningen fungerar!
Skönt att läsa att det inte var några problem med ett andra snitt men lite läskigt det där med att ärret var tunt...
Kram!

Svar: Ah vad gullig du ar. Ja man vanjer sig fort, men det ar inte en lugn stund pa hela dagen. Det ar bara att aka med nar det val hander. Nar det gatt langre tid mellan graviditeterna brukar det inte vara nagra problem med arret. Nu var det bara 1ar mellan snitt och den nya graviditeten vilket ar minimum vad de rekommenderar. Och nu har jag graviditetsforbud nagra ar(inte for att det ar prio 1 pa listan direkt...). For din del behover du nog inte oroa dig.

Kram Lisa
ParisLisa

8 Du + jag och framtiden:

skriven

Vad vackert!! =) Härligt att det blev en liten överraskning ändå! =)

Svar: Tack!
ParisLisa

9 Linda K:

skriven

Vad fint skrivet och vad roligt att ni fick den där nu är det dagskänslan :). Kram Linda

Svar: Tack, och jag det var lite speciellt att det fick bli en overaskning! Kram Lisa
ParisLisa

10 Sofia:

skriven

Vad fint skrivet. Och vilken överraskning det blev ändå! Hoppas livet som tvåbarnsmamma är okej och att du får lite tid att återhämta dig. Kram

Svar: Tack Sofia. Livet som tvabarnsmamma ar helt ok, men det ar full fart fran det att man oppnar ogonen tills dess att man somnar. Och sa nagra ganger pa natten ocksa ;) Hoppas du och magen har det bra! Kram Lisa
ParisLisa

11 Christine&Paris:

skriven

Tack för dina gratulationer :)

Jag måste erkänna att jag är smått livrädd för själva förlossningen den dagen jag själv ska ha barn. Samtidigt vill jag inte få kejsarsnitt heller. Dilemma det där, haha! Var kommer namnet från förresten? Det är väldigt ovanligt.

Svar: Forstar dig ;) Jag var ocksa radd for en vanlig forlossning och nu far jag aldrig veta om det var befogat eller ej, Kejsarsnitt ar ju en stor operation men det gar ju i alla fall fort. Namnet ar baskiskt. Precis som Amaya. Vi har en kompis vars syster heter Ainhoa och vi gillar namnet helt enkelt. Ar ganska vanligt i Spanien.
ParisLisa

12 Emelie:

skriven

Så himla fin läsning Lisa. Underbart att höra om dagen då lilla Ainhoa kom! Bilderna är fantastiska, så fridfullt och kärleksfullt det ser ut. 10 minuters obehag kan jag tänka mig är helt okej, med tanke på min egen 9-timmarsförlossning, haha. Stor kram fina du!

Svar: Inte min basta text men sa gar det under tidspress ;) Det var faktiskt valdigt fridfullt och jag ar sa tacksam att tjejerna blev fodda har i Warszawa och det sjukhuset. Ja du, 9 timmar later inget kul. Ar impad!! Stor kram
ParisLisa

13 Eva Henriksson:

skriven

Härligt att höra att allt gick bra och välkomna till Sverige.

Svar: Tack Eva!
ParisLisa

14 Sandra :

skriven

Tänk vilket mirakel det är. Varje gång och hur det än sker.
Massa kramar och hoppas att ni mår bra.

Svar: Tusen tack Sandra!
ParisLisa

Kommentera här: