Expatliv

Oftast när man byter jobb, inte alltid så klart, men oftast så har man fått, eller söker, nytt jobb i samma stad. Eller så har man bestämt sig för att man vill flytta och söker jobb där. 
 
För oss ser det lite annorlunda ut. När mannen byter jobb så är liksom hela världen en möjlighet. Tidigare så har han bytt jobb inom samma företag och det var så vi flyttade från London till Paris och sen vidare till Warszawa. Nu står vi på egna ben och mannen har blivit kontaktad angående tre olika jobb, i två olika länder. Jag älskar såna här möjligheter. Jag tror att man måste älska det för annars skulle man lätt kunna bli galen. 
 
Just nu vet vi bara en sak. Nästa vecka går båten till Sverige. Men om mannen skulle få ett erbjudande i ett annat land så måste vi vara förberedda. Så samtidigt som jag fixar förskoleplatser och goolgar skalkläder för en höst i Sverige, så kollar jag priser på boende och skolor i andra ländre. Lär mig om områden och avstånd. Men speciellt vad saker och ting kostar, det måste man ju ha koll på för att veta om erbjudandet man får är bra eller inte. 
 
Tror inte det finns mycket mer jag kan googla, så nu kan vi bara vänta. Inte min starkaste sida.
 
 
1 Jenny Lina Carlsdotter:

skriven

Spännande. Och bra att du är så kolugn! Det kan hända att detta blir mitt liv också, byta land efter några år och leva ett expatliv... Då kanske jag börjar blogga igen! :)

Svar: Åh det klart du ska ut och leva expatliv! Tror att det passar dig och då måste du börja blogga igen!
ParisLisa

2 Anonym:

skriven

Så himla häftigt, även om jag själv blir utmattad av bara tanken. Man måste nog verkligen gilla det, en annan är alldeles för hemmakär. 5 minuters gångavstånd till mamma och pappa t.ex.. :)

Hoppas ni snart får besked/tat beslut. Så nyfiken av mig ju.. 😜

Kram

Svar: Det är nog en helt annan livsstil helt enkelt. Är inte så hemmakär. Det är inte nödvändigtvis en plats för mig, mer en känsla. Har helt enkelt inte hittat nån plats ännu där jag känner att jag vill stanna för alltid. En plats som är värt att liksom offra alla andra platser för :)
Stor kram!
ParisLisa

3 Sara Olsson:

skriven

Hum, det var jag igen sen missade fylla i mitt namn... :D

4 Jenny / Ekomamma i stan:

skriven

Vad spännande, och vad kul att ha ett sånt jobb där möjligheten finns. För vår del skulle maken kunna jobba utomlands, men mitt jobb har tidigare krävt att jag behärskar språket, även om jag de senaste åren gått åt ett annat håll. Jag skulle nog gärna tillbringa en tid utomlands, men skulle nog landa i Stockholm igen där vi har merparten av vänner och familj.

Och vad kul att ni hamnar i Stockholm ett tag! Det vore kul att ta en lunch eller nåt om du inte tycker att det vore för konstigt.

Svar: Ja verkligen! Har verkligen haft tur med mitt jobb sen vi flyttade från Paris. Nu går tankarna åt att kanske plugga eller göra nåt annat om vi flyttar igen. Mannen har ju ett väldigt krävande jobb och ibland känns det onödigt att vända ut och in på sig själv för att klara jobb och allt annat i vardagen om jag inte behöver.. Men det är bara tankar :) Det klart att jag gärna träffas! Hade varit väldigt roligt. Hör av mig när vi landat lite där hemma.
ParisLisa

5 Christine&OtherSweetStories:

skriven

Jag tror att jag är likadan egentligen. Även om jag just nu trivs här i Sverige så kan jag inte låta bli att tänka tanken på att flytta utomlands igen. Det här att bo på en och samma plats hela mitt liv skrämmer mig lite ;)

Btw, vad fin design du har nu. Fixade du det med dina poäng??

Svar: Tror också att du är likadan. Du provar nog på något nytt igen snart. Kanske får du din dos av att jobba i Köpenhamn?
Tack! Precis, efter ditt tips var jag bara tvungen att fixa det i morse. Trodde att man köpte en ny design för en viss tid och det kändes jobbigt. Men så var det ju inte, perfekt att kunna byta så lätt!
ParisLisa

6 Mikaela:

skriven

Jag är så nyfiken på vart jag och min familj ska resa härnäst!! ;-)

Svar: :-) hm.. Snart sommarlov, Gothia Cup? En annan årstid hade jag sagt Thailand!
ParisLisa

7 Mikaela:

skriven

Jag är så nyfiken på vart jag och min familj ska resa härnäst!! ;-)

8 Mikaela:

skriven

Jag tänkte mer på var i världen vi ska hälsa på er!! Efter Rönninge alltså.
(Dubbla kommentarer???)

Svar: Ha ha! :) jag lovar att höra av mig så fort som möjligt så du kan boka! Er vill vi ha på besök ofta, i Rönninge eller ute i världen.
ParisLisa

9 Sandra T :

skriven

Så himla spännande! Och fint att du kan vara lugn i allt oförutsägbart.
Kram!

Svar: Nu börjar stressen över att packa våra saker komma krypande men annars lugn :) kram
ParisLisa

10 Carina:

skriven

Låter riktigt spännande det där. Går säkert bra var ni än hamnar :)

Svar: Det tror jag också :)
ParisLisa

11 Karin:

skriven

Gaaaah, känner igen den där väntan när man inte kan göra så mycket själv. Men nu vet jag iaf allt om hyror, school districts och annat spännande i NY, SD och Boston... :D

Jag känner iaf att ett nytt äventyr är värt det - fast jag undrar om våra barn istället kommer att bli riktiga hemmamänniskor som väljer att leva på ett och samma ställe för evigt??

Svar: Och man vet ju aldrig när sån information kan komma till nytta nästa gång ;) USA kan jag väldigt lite om, har liksom aldrig kommit upp för oss. Men skulle inte tackat nej till något av de tre alternativen!
Undrar också hur det blir med våra barn. Men helt fast på ett ställe kan de ju inte bli, de kommer ju ha vänner över hela världen!
ParisLisa

Kommentera här: