Det här med ridning

Från det att jag var ungefär 10 år och fram tills jag flyttade utomlands gick jag på ridskola en gång i veckan. Hela tonåren spenderade jag dessutom den mesta av min vakna tid i stallet. Jag var skötare på två hästar, borstade, mockade, tog hand om utrustningen och ibland fick jag rida ut i skogen. På helgerna följde jag med på tävlingar och var ofta i stallet innan 7.00 och kom hem sent. 
 
Ofta tävlade jag själv och det var ju bara det bästa, speciellt när det gick bra. 
 
Det är en ganska tuff grej. Att som 14-åring ta ansvar för en stor häst, det är tungt och nåt som måste göras även om det spöregnar eller är -20. 
 
Så för mig var det en skola, att lära mig att jobba hårt och ta ansvar. Dessutom omgiven av bra människor. Nåt som jag önskar våra tjejer i framtiden. 
 
Efter några år i Warszawa så bestämde jag mig för att ta upp ridningen igen. Så glad att jag bestämde det! Det är enda gången som jag är helt koncentrerad på det jag gör just då, och utöver att ridningen är så himla kul så är just den där mindfullness-stunden himla viktig för mig. 
 
Men sen jag tog upp ridningen så har jag fått lite kommentarer om att ridning är en "rikemanssport". Det känns inte rätt för mig, antagligen för att intresset är så mycket mer för mig än just själva ridningen. Självklart, en ridlektion är inte gratis. Hjälm, byxor, stövlar och allt det där kostar också. Men skulle ni säga att ridning är en rikemanssport? Det är ju Sveriges andra mest utövade sport för barn mellan 6 och 20 år (Tack Anna för rättningen!), så antingen är svenskar rika överlag eller så behöver man inte vara så rik? 
 
Vore kul att höra vad ni tycker då min man och jag har väldigt delade åsikter (han har ju aldrig varit intressant av ridsport men har starka spanska åsikter ändå..). 
 


1 Anna (Sthlm):

skriven

Tror kanske många ser det så för att om du tittar på eliten så är det framför allt de som har råd med egna hästar osv. Men det är inte den näst största sporten. Antal medlemmar är plats 7, åskådare plats 9, men för barn 7-20 år är det det störst efter fotbollen. Mer statistik finns här http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_38292/cf_394/2012_Idrotten_i_siffror_-_r-tt.PDF (tyckte det var intressant så kollade upp lite).

Svar: Tack för rättningen! Har lagt till det i inlägget. Klart att eliten lägger ner mer pengar (och tid och engagemang), men hur många funderar hur det är på elitnivå innan de börjar med en aktivitet/hobby. Men det klart, det är det som syns utåt!
ParisLisa

2 Miss Marie:

skriven

En ridlektion då o då kanske inte kostar så mkt, men stövlar, ridbyxor, hjälm o allt annat som behövs kostar ju en hel del. De flesta utövare drömmer ju om en egen häst o då blir det väldigt dyrt! Min syster hade en egen häst från det att hon var runt 12, och den kostade både pengar och framförallt tid. Är man intresserad av mer än en ridlektion per vecka så blir det snabbt dyrt, så ja, då är det en rikemanssport. Men all sport kostar ju mer eller mindre, det är inte direkt gratis med ishockeyutrustning heller.

Svar: Det är lustigt det där, majoriteten av de jag känner som har eller har haft häst är inte inte alls rika. Snarare vanlig medelklass. Men med ett brinnande intresse och engagemang vilket gör att de väljer att lägga alla pengarna de har på hästarna. Men det klart, vill man ha häst så kostar det. Svårt att jämföra med andra sporter/aktiviteter helt klart.
ParisLisa

3 Mamma:

skriven

Nej, det kan man inte överlag säga, vi har väl aldrig varit rika och du har fått rida och åka på läger. Du jobbade in en del själv med att jobba i stallet. Egen häst är däremot dyrt så det har du aldrig fått. Kläder och stövlar går ju faktiskt att köpa begagnat också speciellt under ungdomsåret när de växer.

Svar: Och klädernar håller ju länge, använder ju samma stövlar som du köpte till mig ;) Och läger, antar att fotbollsläger och cuper och sånt inte är så billigt heller. Men det klart, har man det svårt att få månaden att gå runt så väljer man nog inte ridning i första hand som ny aktivitet.
ParisLisa

4 Isabelle:

skriven

Svenskar är rika. Det är ju ett faktum att vi är väldigt priviligierade väl? Jag hade ingen aning om att ridsport var sâ stort i Sverige. Jag ser nog ridning som en aningen snobbig sport och som jag förknippar mer med rikare omrâden i Stockholm? Men det kan ju lika gärna vara sâ att man bor pâ landet där man har tillgâng till ridhus eller grannens hästar utan att det behöver vara dyrt eller kräver dyr utrustning. Men historiskt är det väl även en sport som förknippas med adel och kungligheter. Jakter och hästpolo till exempel. Att äga en häst kostar ju i stallhyra och i mat, veterinär, försäkring och tillbehör. Men det kanske inte är dyrare än att bo i villa eller äga ett par bilar men sâ prioriterar kanske inte sâ mânga. För barnfamiljer vet jag inte om det är sâ mycket billigare med hockeyutrustning eller fotbollsläger. Och jag tror inte att ridning idag upplevs som en jättesnobbig fritidsaktivitet heller jämfört med kanske golf och tennis? Det förändras nog lite med tiden. Idag har kanske en Svenssonfamilj râd med fjällsemester eller Thailandresa och sâ var det inte när jag växte upp. Sâ ni har kanske rätt bâda tvâ. Det är kanske mer ouppnâeligt för en familj i Spanien än i Sverige idag eller för 20 âr sedan att ta ridlektioner?

Svar: Ridning är absolut inget att bara förknippa med rikare områden i Stockholm! Absolut inte. Är ju hur utbrett som helst över hela landet. Själv är jag uppvuxen söder om Stockholm och gått på ridskola i Södertälje som inte riktigt förknippas med rikt och snobbigt. Tror att det är som du skriver, ridning som aktivitet är nog annorlunda i Sverige mot Spanien och mer tillgängligt. Så vi har nog rätt båda ;)
ParisLisa

5 Emelie:

skriven

Haha, jag är uppvuxen i en hästfamilj. Vi hade egna ponnys som vi tävlade i trav med men som vi glatt red in och hoppade, tränade dressyr och red på långtur med. Visst kostade det en del men vi var aldrig på semester, köpte aldrig märkeskläder, åt aldrig på restaurang. Min mamma var ensamstående med en socionomlön och tre döttrar. Vi klarade det fint men rikemannar har vi aldrig varit. Det kostade ungefär 2000 kr i månaden på den tiden och vi sommarjobbade allihop för att hjälpa till att betala allt extra. I födelsedagspresent och julklapp önskade vi oss bara hästprylar. Så nej, man behöver inte vara rik eller ha de dyraste, lyxigaste prylarna eller stå på det dyraste stallet.

Kul att du tagit upp ridningen! Jag ska också göra det när jag är färdig med graviditeter och småbarn!

Kram

Svar: Visste inte att du var uppvuxen med egna hästar! Vad kul! Som du skriver så behöver man ju inte vara rik, ingen av de jag känner i Sverige är rika utan snarare medelklass. Men samtidigt så kostar det ju men tror att hästmänniskor verkligen brinner för sitt intresse och väljer att lägga alla pengar på just det (i alla fall de som har egna hästar eller verkligen satsar).

Färdig med graviditeter och småbarn, är det möjligt att jag missat nåt eller pratar du om framtiden? :)

Kram!
ParisLisa

6 Mikaela:

skriven

Jag tror absolut att ridning har stämpeln rikemanssport, men ganska oförtjänt. Media spelar in en del, om man tex tittar på en serie och de vill visa att en familj är rik. Ja då är det ganska troligt att de bor på en gård och har hästar, de bor knappast i radhus och spelar hockey. Även om det är en dyr sport.
Jag har ju spelat fotboll i hela mitt liv och kontra ridning så kan man göra det när som helst och var som helst, så länge man har en boll. Det blir ju billigt i sig, för det som gör en sport dyr är ju oftast utrustningen. Boll kontra häst.
Ridning klassas som dyrt enbart om du ska ha egen häst tycker jag. Men som ingift i en motorsport-familj så vet jag att det blir dyrt om man pysslar med andra hästkrafter också.
Fast det är klart att det räknas som snobbigare om man går runt i rena kläder med en häst, än om man går runt i meckarkläder med oljiga händer.
Kram, kram

Svar: Du har så rätt, men det är inte alltid man är ren brevid en häst. I alla fall inte jag ;) Man luktar lite ocksa. Skillnaden är väl just det där att du kan spela fotboll på tomten om du har lust. Att ta ridlektioner varje dag kostar ju. Men då jag spenderade varje dag i stallet så räckte det för mig, även om jag bara hade lektion 1 gång och fick rida ut i skogen då och då.
Kram kram
ParisLisa

7 Robex Lundgren:

skriven

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

8 Anna:

skriven

Tror mycket att media får det att låta som om det är en rikemanssport, utrustning i övriga idrotter kostar också och det är vad man gör det till. Jag är student och lever endast på CSN och jag klarar av att ha en egen häst, nej jag har knappt ett öre kvar i slutet av månaden när räkningarna är betalda men man behöver definitivt inte ha mycket pengar för att ha häst. Samma sak här, det är vad man gör det till! :)

Svar: Absolut! Det är vad man gör det till, och bra gjort av dig tycker jag! Man måste nog ha ett brinnande intresse för att ändå lägga så mycket pengar och tid. Så det kan nog verka väldigt dyrt för de som inte riktigt delar intresset.
ParisLisa

9 Anja :

skriven

Jag är själv ung (14) och håller på med hästar och har min egna D-ponny och en storhäst. Självklart är det mina föräldrar som betalar allt efter som jag inte har någon inkomst. Sen är det ju också så att dom som har mycket pengar kan köpa sig väldigt fina hästar och hoppa på elitnivå utan att kanske ha lärt sig grunderna inom ridning? Så jag vet inte om man ska kalla det rikemansport men om man inte hade pengar så skulle det ju inte gå att ha en häst som ska ha mat m.m. Så kanske är det en rikemansport.
Kolla gärna in min blogg Anjajansson.blogg.se

Svar: Jag menar mer att man faktiskt kan utöva sporten utan att ha egen häst. Jag och många jag känner är aktiva via ridskolor, medryttare etc. Och även om man kan köpa sig bra hästar tror jag inte att man kan rida på elitnivå utan grunderna inom ridning.
Vad kul med en D-ponny och en häst!
ParisLisa

10 Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥:

skriven

Det kostar inte så mycket att ta lektion/vara medryttare, det är i princip ens egna kläder och lektionskostnader typ. Men det drar nog snabbt iväg om man har egen, dom ska ju ha mat varje dag och nya skor varannan månad (värre än mig haha) ^__^

Svar: Haha, ja man får avstå en del egna skor om man ska ha egen häst! ;)
ParisLisa

11 Yohanna Svensson:

skriven

jag är 18 och red i flera år på ridskola men slutade när jag slutade lära mig nya saker, vilket ridskolor är experter på. hästar är underbart, finns att man kan vara medryttare, skötare what ever. allting behöver inte kosta multi, man måste inte äga en egen häst liksom.

Svar: Vad tråkigt att du känner så om ridskolor, där har jag som tur är en annan erfarenhet (eller så kanske jag fortfarande har mycket att lära :)). Men precis, man behöver ju inte ha egen häst för att utöva sporten.
ParisLisa

12 Eva:

skriven

Jag kommer från en by i Norrbotten och jag red som barn/tonåring. Det gjorde även de flesta tjejerna i min ålder. Rikemanssport, absolut inte! Men självklart är det ju så att svensk medelklass är så pass "rik" att det blir lättare för den stora massan.

Svar: Det har du rätt i! Visste inte att du var hästtjej, saknar du det inte?
ParisLisa

13 Susanna:

skriven

Jag tror också att det beror på om man tänker på ridskoleryttare eller privatryttare. Det kostar onekligen väldigt mycket pengar att hålla en häst. Jag vet, för jag har en. Om jag är rik? Svar nej. Definitivt inte. Så nej, jag tycker inte att det är en rikemanssport. Men ja, det är en dyr sport. Och så mycket mer än en sport. Det är ett liv.

Svar: Självklart kostar det en massa att ha egen häst. Ingen tvekan om det! Men man kan ju faktiskt utöva sporten utan just en egen häst och då behöver det inte vara dyrare än andra sporter. Men visst är det ett liv?
ParisLisa

14 Mia:

skriven

Klart att det kostar om man ska ha "allt" men de flesta jag känner som, precis som jag tillbringade all vaken tid i stallet, hade/har ett genuint intresse då ser man till att få rida etc utan att det kostar skjortan. Man är skötare, hjälper till, sparar, använder gummistövlar, lagar ridbyxorna, önskar sig hjälm i julklapp etc. Jag hade privilegiet att ha en egen ponny när jag växte upp. Mina föräldrar ställde höga krav på skola och diverse sysslor hemma för att hjälpa till att förstå att det kostade att ha häst. Tilläggas bör kanske att jag kommer från en småstad, är säkert mkt billigare än i en stor stad. Vad jag egentligen vill säga är att jag inte sett att någon som verkligen vill rida inte har kunnat göra det. Dock har det krävts hårt jobb och en inre drivkraft.

Tog upp ridningen för några år sedan (medryttare på någr ponnys, sååå kul!!) och ser fram emot att få börja igen när bebisbulan är borta :-). Kul att läsa att du finner samma glädje och ro idag som då! Har alltid själv försökt hitta substitut men fortfarande inte gjort det!

Svar: Minns din ponny, var lagom avis! :) Och så synd att vi inte lärde känna varann tidigare, jag hängde ju i dina trakter varenda sommar.
Det är nog så att de som verkligen är hästmänniskor går in 150% och lägger pengarna de har på just det och klarar det ekonomiskt. Har man inte samma brinnande intresse så tycker man säkert att det är dyrt eftersom man gärna vill göra annat ocksa. Får se hur länge det dröjer innan våra tjejer börjar tjata om en ponny ;)

Vad kul att vara medryttare, och på ponny!

ParisLisa

15 Isabella:

skriven

I Stockholm skulle jag nog kalla det för en rikemanssport. För ridningen är inte för alla. Jag började rida som 27-åring, för jag har aldrig tidigare haft råd. Jag läste Penny, samlade hästbilder och hängde i stallet som liten - men ridlektioner hade vi inte råd med. Tråkigt men sant. En ridlektion i Stockolm för ett barn kostar i snitt 300 kr. Det är lika mycket som en hel termin badminton.

Hur som helst är det jättekul att du har kunnat ta upp ridningen igen. Det är verkligen en underbar hobby!

16 Jessie:

skriven

Skulle nog hellre kalla det en medelklass-sport! För även om man inte har egen häst eller liknande så kostar det att rida på ridskola. Jag betalar ca 1200 kr i månaden för mig och min dotter. Ingen jättekostnad för mig men för jag förstår ju samtidigt många familjer inte har 500kr att lägga på ett barns ridlektioner. Och vill man sen tävla och satsa så går det i princip inte utan pengar. Jag vet att det finns undantag men de är nog tyvärr få.

17 Elin:

skriven

Vilken trevlig blogg du har, halkade in här av en slump :)
Jag tror alla sporter kan vara rikemanssporter, det beror bara på vad man väljer att göra det till. Du kan ju till exempel gå på ett gym som kostar nästan 15.000:- i månaden eller så kan du välja ett gym som kanske kostar några hundra bara.

Jag tycker inte att hästar är en rikemanssport, däremot är det en sport som kostar mycket pengar. Jag har tre hästar och jag är definitivt inte rik.

Jag älskar dock mina hästar och har valt att välja bort vissa andra saker i livet för dom.
Jag hade nog inte haft mer pengar på banken även om jag inte haft hästarna, då hade jag gjort nåt annat för pengarna.
Brukar säga när min man klagar att ha hästar är ju som att spara pengar, man hinner ju inte göra av med dom på nåt annat eftersom hästarna tar så mycket tid. Han håller dock inte riktigt med mig där ;)

18 Elin:

skriven

Oj nu såg jag att det vara ett väldigt gamla inlägg jag hittat, jaja...

19 Anonym:

skriven

Enligt SvD idag kostar en ridlektion i Stockholm 300-400 kr. De skriver att därmed är det en av de dyraste sporterna att utöva.barn brukar sluta rida när föräldrarna inte längre betalar alltså när barnen blir vuxna. Sedan börjar de rida igen i 30 års åldern....

20 Anonym:

skriven

Enligt SvD idag kostar en ridlektion i Stockholm 300-400 kr. De skriver att därmed är det en av de dyraste sporterna att utöva.barn brukar sluta rida när föräldrarna inte längre betalar alltså när barnen blir vuxna. Sedan börjar de rida igen i 30 års åldern....

21 Anonym:

skriven

Enligt SvD idag kostar en ridlektion i Stockholm 300-400 kr. De skriver att därmed är det en av de dyraste sporterna att utöva.barn brukar sluta rida när föräldrarna inte längre betalar alltså när barnen blir vuxna. Sedan börjar de rida igen i 30 års åldern....

Kommentera här: