"Mina" stader

Det har blir en liten kombination av flera onskerubriker da flera onskat lasa om staderna jag bott i, vad jag gillar bast och inte gillar alls, hur lange jag bodde dar etc. Jag har sakert inte fatt med allt ni onskade lasa om, sa tveka inte att fraga.
London


Ah kara gamla London. Har bodde jag fran maj 2000 till september 2002. Det var min drom att flytta dit (las mer under kategorin "Fran Stockholm till Paris, via London"). Jag alskar London, men det ar inte alltid en latt stad att bo i. Det ar dyrt, enorma avstand och standard pa boende ar minst sagt lagre an i Sverige. Men vad spelar det for roll nar det ar en san levande stad, med plats for alla typer av manniskor? Har finns det verkligen manniskor fran alla varldens horn. Dessutom kandes det i alla fall da som att allt var mojligt i London, bara man jobbade tillrackligt hart.

Vad har jag tagit med mig harifran? Livserfarenhet och skinn pa nasan helt klart men jag vet att det inte var det ni menade... Jag alskar engelsk TV, shoppingen, bockerna. Finns ju hur mycket bra program som helst om man har behov av att fordriva tiden, om folk som saljer sitt hus, make overs, matlagningsprogram, dejting.

Nar jag flyttade fran London var jag sa trott pa staden. Trodde aldrig att jag skulle vilja flytta tillbaks. Men med aren som gatt, och en ekonomi som ser annorlunda ut sa ar London pa min topp 3 lista over framtida hemstader.



Paris





Alskade Paris. Mitt hem fran september 2002 till nangang under 2009 da jag flyttade till Warszawa liksom lite i taget. Nar jag tanker pa Paris sa blir hjartat alldeles varmt och jag minns bara det positiva. Paris har varit mitt hem langre an nagon annan stad som vuxen. Det later sakert klyschigt, men Paris har helt klart gjort mig till den jag ar idag.

Fran Paris har vi med oss en hel del, traditioner kring mat, vad vi ater och nar vi ater. Vin, ost, efteratter... Vi tittar alltid pa franska nyheterna pa France 2. Mannen for jobbets skull, jag for att det kanns bast. De fa andra program vi foljer ar alla pa franska kanaler. Vi har liksom foten kvar ganska rejalt. Och atervander med storsta sannolikhet sa smaningom.

Da kommer jag behova paminna mig om det negativa. Byrakatrin, trafiken, priserna pa lagenheter som bara gar upp, upp, upp, svarigheterna att hitta barnomsorg... Listan kan sakert goras langre, men jag valjer att minnas mitt Paris som ar vackert och romatiskt.

Warszawa



Staden som var nagot helt annat an vi forst trodde. Inte alls sa dar gra och trakig som vi forestallt oss. Warszawa tog emot oss med oppna armar varen 2009 och an ar vi kvar. Vi har en livskvalitet har som vi inte haft i nagon annan stad (nu menar jag vi som familj, inte polacker i allmanhet tyvarr). Bara en san grej att mannen har 15 minuter med bil till kontoret, och att jag jobbat hemifran eller varit mammaledig gor ju att vi far sa mycket mer tid tillsammans och till att gora saker som vi tycker om.

Warszawa ar relativt litet, det ar latt att ta sig runt. Pa varen, sommaren och hosten ar det gront (eller gult pa hosten da) och harligt. Det ar billigt, och visst gor det ofta livet lite lattare?
Som ni forstar sa ligger vadret pa minus sidan, och kanske att det saknas lite puls. Det finns alla mojliga restuaranger, barer, cafeer men det ar oftast halvtomt. Vilket kanns lite trist ibland.

Men har lever vi pa ett annat satt an i Paris och London. Vi umgas mest med andra som oss, utlanningar och expats. Det gor att man egentligen inte kanner staden pa samma satt, utan mer fran en synvinkel. Nar vi flyttar har ifran sa tror jag inte vi egentligen kommer ha med oss nagonting typiskt polskt. Jag kommer daremot vara Warszawa tacksam for resten av mitt liv. Det var har jag var gravid i hela 9 manader, och det var har hon foddes, var lilla tjej.
1 Ellinor:

skriven

Fin läsning om dina minnen och anknytningar till de tre städerna!

Skall bli spännande att se/läsa vart ni tar vägen härnäst.

Kram

2 Christine&Paris:

skriven

Jag älskar engelska program, haha! Särskilt serier. Minns du dramaserien Kalla Fötter? Den var grymt bra. Här är ju allt dubbat... suck. Tittar aldrig på fransk TV förutom nyheterna och talk shows ibland :)

Ja Paris har sina nackdelar, men som du säger man får väl försöka den från den ljusa sidan, annars blir man galen ;)

3 Emelie:

skriven

Åh jag får rysningar, vad fint. Men du, kan det verkligen vara sant att ni bott i Polen i snart 3 år? Helgalet!

4 Fröken Isakson:

skriven

Vad kul att få läsa. Och jag håller med Emelie, det är helgalet att det gått 3(!) år. Gud så tiden går. Kramar

5 Dila:

skriven

Härligt att få läsa om din relation till de tre städerna. Min bild av Warszawa var väl inte så positiv trots att jag aldrig varit där. Grått och trist var nog det jag trodde men genom din blogg har jag fått en helt annan bild av denna stad. Säger som de andra, tänk att det gått tre år sedan ni flyttade dit. Känns som igår.



Kram Dila

6 Emelie:

skriven

Det gick inte att kommentera på inlägget ovan men vilken rolig bild på Amaya och Sonia :) Förstår att du blir frustrerad över att det inte går att få rutin på vardagen. Min bästa vän fick ju barn samma dag som ni fick Amaya och de har det också jobbigt med nattsömn och dagsvila. De trodde det skulle bli bättre när han började äta mer riktig mat och välling men det funkar ändå inte. Vi har fortfarande inte några rutiner med mat och sömn på dagen däremot har vi ännu så länge haft turen att ha en bebis som sover bra på natten. Oj så långt det blev :) Kram

7 Jenny:

skriven

Det går inte att kommentera på dina två sista inlägg, så jag skriver här! Jag förstår att du inte har tid att blogga när du har en sådan söt liten vildis! Men vi ser fram emot när ni kommer till mormor och morfar och vi får se lite mer av dig! :) Bor de möjligtvis nära Stockholm? Då kan vi ju ta den där bloggfikan!



Och ja, jag har den där appen, jättebra! Jag har till och med bloggat om den, kommer jag ihåg. När jag var ny i iphonevärlden. :) Kram och trevlig helg!

8 Emelie:

skriven

Håller med Jenny här ovan, jag kan inte heller kommentera dina senaste inlägg. Hoppas det vänder snart med uppmärksamhetstörstandet så att du får lite andningspaus, det går ju verkligen upp och ner det där.



Du har mitt paket kommit fram? Jag skickade förra veckan och Carla står som avsändare.



Kram och önskar er en skön helg!

9 Karin:

skriven

Intressant att höra om de olika städerna!

10 Malena:

skriven

Hej,

Vi har precis bokat en resa till Paris i april och nu har jag läst alla dina inlägg taggade med Paris :) Du skriver så härligt om staden att jag blir om möjligt ännu mer sugen på att komma dit! I flera inlägg har du skrivit och visat bilder på cyklar som man kan hyra? Om du hinner och vill så berätta gärna mer om dem!

Hur är stämningen i Paris annars? Jag tänker på huruvida man "behöver vara rädd"? Tunnelbanan? Promenera hem på kvällarna? Jag är en liten fegis :)



Tacksam för dina reflektioner men jag har också full förståelse om du inte hinner elelr inte vill!!!



Må väl!

Bästa hälsningar från Malena

Kommentera här: