Skilda varldar

Alltsa vi traffar sa mycket manniskor har som vi aldrig skulle ha traffat om det inte vore for mannens jobb. Sen blir det nog lite extra just for att mannen ar supersocial dessutom.

Ett exempel ar middagen igar kvall. Vi var hembjudna till paret vi at middag med for nagra veckor sen. Och har snackar vi skilda varldar...

De har fyra personer som jobbar for dom. Fyra, for en familj med fyra personer.... En kock, en chauffor, en staderska och en typ "butler" (da jag aldrig sett detta i Sverige sa har jag lite svart att hitta ratt ord...). Staderskan och "butlern" ar ett par fran Sri Lanka som mannen i huset traffade under en resa till Dubai och efter nagra dagar erbjod han dom att komma till Polen och arbeta for honom. Sa dar bara.

Och jag har typ en miljon fragor.. Var bor dom? Jobbar dom varje dag? Aker de hem pa semester? Hur mycket far de betalt? Men jag haller tyst sa klart, ibland ar det battre. Det ar valdigt intressant men ibland ar det lite svart att veta hur man ska bete sig. Och nar man inte vet sa ar det battre att halla tyst och le ;) Men gud vad jag onskar att jag kunde "bloggfota" under sana har middagar, men det funkar liksom inte... Tank att folk faktiskt lever sa har...

Kocken var for ovrigt en riktig mastare och middagen var bland det basta jag atit!




Ungefar sa har sag jag ut fast annu rundare och kortare har. Detta var 2 veckor sen.
1 Emelie:

skriven

Visst är det tråkigt att inte kunna skriva och visa allt på bloggen ibland? Jag har ofta funderat på att skaffa en anonym blogg där man skriver om alla de där förbjudna sakerna men foton blir ju fortfarande ett problem och dessutom tror jag inte jag skulle orka håla isär två bloggar.



Det låter i vilket fall onekligen spännande att få titta in i en annan värld på det viset. Kanske kan det få räcka :)

2 Emelie:

skriven

Förresten, det du skrev på min blogg om oron var så fint och jag kunde verkligen känna igen mig. Man blir så jäkla känslig och jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara för dig som har haft en betydligt svårare väg hit än vad jag har haft. Jag tror som du säger att oron kommer att finnas kvar för alltid men att den på något vis blir mer hanterbar när barnet kommer ut. Det säger i alla fall folk i min närhet. Då är man dels två att dela på ansvaret och dels så ser man och hör barnet. Nu är allt så jäkla osäkert och eftersom det är första barnet har man ingena aning om hur saker och ting ska kännas. Nåja, vi får försöka att bita ihop, lugna ner oss och njuta så mycket det går. Allt går inte att ha kontroll över.



Stor kram

3 Jenny:

skriven

Ja, vi är alla olika. Men efter att ha studerat Sri Lanka länge och väl på universitetet, varit där i två veckor, ha en far som är expert och dessutom ha kulturen som hobby är min kvalificerade gissning att de har det hundra gånger bättre hos denna familjen än i Dubai. Nu kanske inte den frågan var huvudsaken i detta inlägg, men i alla fall...



ps. du är så vackert gravid! ds.

4 Lisa:

skriven

Emelie, det racker absolut :) Men det ar roligt att fa se olika varldar och inse att man verkligen uppskattar det livet man har. Utan "butler" ;)



Jenny, jag tror absolut att paret fran Sri Lanka har det bra har, och helt klart battre an Dubai. Men anda bubblar fragorna upp for att jag ar sa nyfiken. Det maste ju ligga en del organisation bakom liksom. Som det har med kocken, bestammer han en matsedel for veckan sjalv? Vem handlar maten och ingridienserna han behover? Etc etc..

Och tack! Kanns fint att hora nu nar jag mest kanner mig som ett bowlingklot!

5 Jenny:

skriven

Ja absolut! Och om man får någon craving (speciellt i ditt tillstånd kanske), springer butlern ut och köper och kovken tillagar då? Ja, herreminje

6 Tea:

skriven

Har fått tid på torsdag för ställningstagande för igångsättning och på fredag (dag 15) sätter dom igång om inget hänt innan.

7 Miss Marie:

skriven

Vad vacker du är! Men jag kan förstå att det känns tungt nu så här på slutspurten, det gjorde det för mig iallafall, och man längtar ju så! :)



Vad kul att du får uppleva såna här saker ändå! Jag skulle ju inte vilja leva med 4 människor som passade upp på mig, o som du säger, det väcker ju en massa frågor! Nästa gång får du smygfota lite! ;)

8 J:

skriven

ah vad vacker mage! och fin klanning :) jag fattar inte hur du kan se sa bra ut nar det pa fotot var nagra veckor kvar! och idag bara 16 dagar...



kanner ni er redo nu? allt klart infor den efterlangtade ankomsten? kram till dej

9 Mia:

skriven

Bara en liten kommentar till det där med att fota och lägga ut det på bloggen. Jag skickar ett litet kommentar till PUL och med tanke på att uppgifterna kan kännas kränkande så var mycket försiktig med sådant. Du vet säkert men jag tänkte skriva i alal fall...



En blogg innehåller typiskt löpande text och eventuellt bilder. Publicering av personuppgifter i löpande text på en webbsida är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker den som uppgifterna avser. Just det: Om man inte kränker men det vet man ju inte hur det uppfattas, det är subiektivt. Samtycke krävs skulle jag säga för att vara på den säkra sidan.



Jag ser att magen blir bara rundare, vackert och praktiskt, du behöver ingen bricka när du får frukost i sängen!

10 Lisa:

skriven

Mia, du far garna maila mig for att utveckla vad du menar. Jag kan inte se nagra personuppgifter i mitt inlagg (inga namn, inga bilder, ingen adress..) och inte heller nagot som skulle kunna vara krankande. Att vara nyfiken pa nagons livsval och livstil ar inte krankande. Jag lagger inte heller in mina varderingar i deras val utan forundras mest over hur olika vi lever.



Lisa

11 Mia:

skriven

Nej, jag menar generellt, det finns inget i ditt blogg.

12 Smsa Låna:

skriven

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Skitsnyggt i alla fall!

Kommentera här: