Mitt Warszawa

Molly hade lite fragor om Warszawa:

Hej!

När jag tänker på Warszawa tänker jag att det bara är stort och grått och trist och att det regnar hela tiden. Anar att det kanske inte är så. Hur är det på riktigt? Gillar du att bo där? Hur går det med språket?


Hej Molly, vad kul att fa fragor om Warszawa! Vi trivs jättebra här. Men när vi fick reda pa att vi skulle flytta hit sa tänkte vi precis som dig. Du kan läsa mer om det här och här t. ex.

Och visst är det lite gratt ibland. Som nu i januari da vi knappt sett solen. Men det är ju gratt pa ganska manga ställen just den här arstiden. Det är ju inte Warszawas fel.

Vi blev verkligen positivt överaskade när vi väl kom hit. Klimatet paminner om Sverige men är lite varmare. Jag uppskattar verkligen att det är fyra riktiga arstider (även om varen gärna farkomma nu). Det är väldigt grönt med manga fina parker, det är rent och mycket lugnare än andra städer vi bott i. Warszawa är inte speciellt stort och man tar sig lätt runt med bil eller varför inte med cykel? Jag älskar att kunna cykla in till stan.

Gamla stan är väldigt fin och även manga andra delar. De har ett väldigt rikt kulturliv och för oss som kommer fran Paris och London sa är det toppen att det är sa billigt att ga pa konserter och att det faktiskt inte är svart att fa plats!

Det finns det mesta da det kommer till restauranger. Inte alls samma utbud som i andra större städer, men allt finns. Shoppingen är bra, ja om man inte vill ha lyxvaror. Da är det bättre att aka till Paris. 

Nattlivet är bra vad jag har förstatt. Är ju inte direkt nan partyprincess själv, men min man har varit ute och skakat rumpan till tidiga mornar ibland och han verkar mer än nöjd ;)

Och glöm inte alla museer! Det finns massor. Och Warszawas historia maste man ju ta del av även om den är väldigt tuff.

Sen är det toppen att allt är sa billigt! Sa kom gärna hit och hälsa pa! De som kommit hitills har blivit positivt överaskade.

Oh ja spraket ja! Det gar lite si sa där. Kan klara mig i nödsituationer men jag har lite högre krav pa mig själv än sa. Sa jag kämpar vidare.





Warszawas sparvagn





Torget i Gamla Stan





Kulturpalatsen - Stalins "present" till folket under kommunismen





Chopin Statyn. Här kan ni lyssna pa gratis pianokonserter varje söndag 12.00 och 16. 00 fran maj till september.





Det finns fina cykelvägar -och där det inte dör det sa cyklar vi pa trottoaren för att inte riskera livet.





Pa Operan!




Vacker höst.





Mer höst.




Och en riktig vinter!


1 Fröken Isakson:

skriven

Mysigt att få höra din bild av staden. Pappas fru är ju därifrån så jag brukar höra om hennes shopping när hon kommer hem. Själv var det nog 20 år sen jag var där tyvärr. Måste nog försöka mig på ett besök framöver. Har ju släktisläkten där :D . Hoppas du har en toppenhelg. kramar

2 Anonym:

skriven

Hur gammal är du? Vill bara veta,har läst din blogg ett tag men inte vetat hur gammal du är :)

3 Ellinor:

skriven

Jag tror inte att jag är ensam om att säga att du gett oss läsare en helt annan bild av Warszawa och jag hoppas verkligen att jag en dag får tillfälle att besöka denna vackra stad.

Kram

4 Molly:

skriven

Tack för svaret! Roligt att läsa om och se bilder från Warszawa!

5 Lisa:

skriven

Hej anonym, jag ar 33. Eller, hm, alldeles snart 34.



Hej Molly, vet var kul att skriva ocksa :)

Kommentera här: