Mexico City dag 3

Igar spenderade vi mest hela dagen i en enorm park som heter Chapultepec. Parken ligger i centrala Mexico City och därr finns museum, ett zoo och Castillo Chapultepec (slott). Vi började med att besöka slottet som ligger högt upp pa en kulle med en underbar utsikt över jättestaden. Jag blev förälskad. Det är en underlig känsla att sta där uppe, höra faglarna kvittra och samtidigt stadens brus.







Pa eftermiddagen gick vi pa Zoo. Vi reser ju med en 2 1/2 aring sa det gäller att hitta roliga saker för honom oxa. Att ga pa Zoo var definitivt en hit! Det är helt gratis att ga in vilket är bra.

Vi avslutade dagen pa Museo nacional de Antropologia. Det största muséet av den här typen i världen. Kan helt klart rekommenderas. Ta med er en guide, man lär sig sa otroligt mycket och besöket blit sa mycket bättre. Har lärt mig sa mycket de senaste dagarna. Visste ni tex att Mexico City är byggt pa en sjö? Det var aztekerna som kom hit runt ar 1300 och enligt deras religion var det precis här de skulle bosätta sig. Man ser spar av detta pa flera ställen, hela byggnader som sjunkit ner eller som star alldeles snett. En del beror även pa den stora jordbävningen 1985.

Imorgon bär det av till Acapulco! Det ska bli underbart, hör av mig därifran. :)
1 Fröken Isakson:

skriven

Va, byggt på en sjö. Häftigt. Blir spännande att få "följa med" till Acapulco. kram Linda

2 Petra:

skriven

Åh, så härligt med Acapulco! Jag är grymt avundsjuk...själv ligger jag hemma i influensa :-(

3 Katinka:

skriven

Vad härligt du verkar ha det! Jag är fortfarande avundsjuk ju!

4 Julie:

skriven

Ahh, hvor det lyder herligt! Jeg er lige kommet hjem fra en fantastisk ferie i København. Måske ikke så stort sammenlignet med Mexico, men en fin tur med fantastisk shopping:-)

Kommentera här: