Sa här ligger det till...

Ja ni, nu är familjen informerad och mannen har sagt ok till att jag skriver om det här pa bloggen ;) Bloggen är lite av en terapi för mig sa jag hoppas att alla vänner som jag inte har informerat ännu men som läser bloggen förlater mig...

Min man har fatt ett nytt jobb. Ett jättebra nytt jobb. Ett jobb som vi bada hoppats pa i flera ar att han en dag ska fa. Grejen är att tjänsten inte är i Paris, inte ens i Frankrike och inte heller i Stockholm, Madrid eller London där vi känner oss som hemma. Utan i.... Warszawa. Japp, ni läste rätt. Warszawa, som Warszawa i Polen. Jag hoppas att ni satt ner när ni läste ;)



Det är alltsa ett utlandskontrakt som han har fatt, vanligtvis sa stannar man mellan 2 och 4 ar. Efter det sa flyttar man antingen hem till Paris och huvudkontoret igen eller testar en ny destination. Förra aret tackade vi nej till Asien för att timingen var helt fel och i ar sa har min man gjort allt han kunnat för att fa en stad i Europa.

Sa som ni förstar sa är allt lite upp och ner här hemma just nu. Det verkar svarare än vi trodde för mig att flytta dit och jobba som vanligt. Tydligen sa kan jag inte bo, om än tillfällingt, i Warszawa och ha ett franskt kontrakt. Den enda lösningen skulle vara att jag fick ett polskt kontrakt, men det vill jag inte ha. Jag vill inte ha polska villkor och polsk lön, men framför allt inte bli "utkastad" ur de franska systemet.



Sa som det ser ut nu sa kommer vi i alla fall till en början bo i tva städer samtidigt... Inte det lättaste men vi har gjort det förut. Mycket flyg och flygplatser blir det... Vi provar ett tag, blir det för tungt sa fragar jag om ett sabbatsar som man kan fa här i Frankrike och flyttar över pa heltid. Det löser sig alltid!

Villkoren för min man där borta verkar i alla fall toppen sa det behöver vi inte oroa oss för. Vi tar antagligen över lägenheten som tjejen som bor där nu har. Det verkar lättast till en början. Dessutom sa finns det pool och fitnesscenter i byggnanden :) Jag har rätt till 30 timmars polska undervisning. Can't wait! ;) Tror att jag snarare skulle behöva 30 ar för att lära mig det spraket...

Sa, anyone med tips och information om Warszawa, shooooot!!!



Jag hoppas att ni hänger med när ParisLisa blir ParisLisa vilse i Warszawa! ;) Som jag sa tidigare, det kommer bli ett händelserikt ar!

Uppdatering! Det kanske inte framgar riktigt i inlägget men jag tycker att det ska bli jättespännande!! Jag är inte den som "bangar" för en utmaning! Maste bara lösa allt det praktiska, sen bär det av!
1 Mia:

skriven

Jätterolig utmaning ju! Det fixar ni då ni båda har sån bra attityd till det hela. Jag har glömt, vet du har sagt det, men jobbar din man med samma sak som du? Nu har jag ju grym koll på vad du gör! :)



Gratta gubben från mig..:)

Kram

2 Miss Agda:

skriven

Jag förstår att det är väldigt mkt blandade känslor, men samtidigt låter det spännande och verkligen som ett äventyr! Och när ni rent ekonomiskt har möjlighet att flyga så mkt ni vill (för visst jobbar din man på Air france o får billiga flygbiljetter? Och ett ex patriot-kontrakt innebär väl gratis hemresor också?) så borde det väl fungera iaf till en början. Och annars tar du bara ett sabbatsår då och blir polsk för ett år.



Jag har rest en del i Polen och gillar landet. Visserligen annan levnadsstandard än i västeuropa, men många fascinerande städer och en spännande kultur. Och jag kan säga tack på polska: Zinkuje (fast vet ej hur det stavas) :) :)



Lycka till!

3 Julie:

skriven

Hold da op! Sikke en forandring! Jeg forstår, at det er en svær beslutning, specielt når du er så glad for Paris. På den anden side, er dte jo en kæmpe udfording, og kan vise sig at være rigtig spændende. Det kan jo ikke gå helt galt - så længe der er fitnesscenter og pool:-) Nej, jeg er sikker på, at det bliver godt. Glæder mig til at følge med!

4 Miss Agda:

skriven

Hej igen!

har tyvärr ingen aning vem det är som läser min blogg i polen..... Men du kan ju försöka googla på svenska bloggare i polen, det finns säkert några! Jag har förresten en kompis som har bott i Warsawa kom jag på nu. Har du några specifika frågor så kan jag fråga henne (hon har tyvärr ingen blogg). Hon gillar iaf att shoppa så såna tips kanske hon kan ge om inte annat :)

5 Julie:

skriven

Jep,det spanske er mit sprog,jeg elsker det!Jeg studerede det 3 år på gymnasiet, har rejset en masse i Spanien og boet 1 år på de Kanariske øer. Jeg er også helt vild med spansk mad, og laver ofte tapas. Bliver misundelig, når du skriver om svigermors mad:-)

6 Karin:

skriven

Wow, grattis till maken, låter imponerande! Och som ni verkar ha rest och farit hittills så ska ni nog ordna det här galant också! När går flytten?

7 Katinka:

skriven

Oj, vad roligt Lisa! Det låter ju underbart. Förstår definitivt att du inte vill bli utkastad ur det franska systemet, men det löser ni ju och ett sabbatsår är väl en bra lösning om allt annat inte skulle fungera.



Lycka till! Ska bli spännande läsning!

8 Mo:

skriven

my swedish is not good at all..are you moving to Poland?

9 Emelie:

skriven

Oj, oj, vilket äventyr, det är ju hur spännande som helst. Det är ju ett land som man inte vet så jättemycket om och det kan nog bli superintressant att lära känna Warzawa,folket, kulturen, maten och framförallt språket. Jag älskar språk och skulle gärna få chansen att lära mig ännu ett. Herregud du måste ju kunna massor av språk och nu detta!



Hoppas att ni löser allt det praktiska och att flygresor och boende i två städer inte blir alltför stressigt och utmattande. Jag ser verkligen fram emot att följa allt här opå bloggen!



Kramar Emelie

10 Emelie:

skriven

Oj, oj, vilket äventyr, det är ju hur spännande som helst. Det är ju ett land som man inte vet så jättemycket om och det kan nog bli superintressant att lära känna Warzawa,folket, kulturen, maten och framförallt språket. Jag älskar språk och skulle gärna få chansen att lära mig ännu ett. Herregud du måste ju kunna massor av språk och nu detta!



Hoppas att ni löser allt det praktiska och att flygresor och boende i två städer inte blir alltför stressigt och utmattande. Jag ser verkligen fram emot att följa allt här på bloggen!



Kramar Emelie

11 Annelie:

skriven

Ojoj, vad spännande! Förstår att du har mycket att tänka på, men som du säger allting går att lösa och i tillfällig kaos brukar det komma något gott.

Vet nada om Warzawa, tyvärr, men har säkert mer positiva sidor än vad man tror.

12 Alexandra:

skriven

Det låter ju hur spännande som helst! Vilken utmaning och upplevelse - men det är jag övertygad om att ni klarar hur bra som helst, ni verkar båda (eller i alla fall vad jag har fått intryck av dig!) vara sånna positiva människor! Och självklart följer jag med i bloggen även framöver, jag har tyvärr inte varit i Warzawa, men man kanske kan få lite tips av dig framöver =) Ha det fortsatt bra och lycka till med den praktiska biten nu!

13 Solli:

skriven

kul att du delar med dig den av den goda nyheten..trots att det är trist att du inte kan ha ett fransk kontrakt. Förändringar som dessa kan vara bra och visst är det en utmaning! det behövs då o då i livet och jag tror ni kommer fixa det galant! stor kram!

14 Marie:

skriven

Vilken utmaning! Ser fram emot att höra mer :-)

15 Jenny:

skriven

Åh, vad kul!

Jag har en kompis som brukar hänga med sin man till Polen på hans arbetsresor dit. På sommaren är det den jättefina kusten som lockar och på vintern är det spabehandlingar som hon lockas av.

Självklart fortsätter jag att följa ditt äventyr!:-D

16 Sara:

skriven

Vad spännande! Jag tror att det kommer att gå jättebra för er!

17 Lisa:

skriven

Åh, så spännande! Jag har varit i Warszawa och tyckte mycket om staden även om den inte direkt är vacker. Det mesta bombades ju under andra världskriget, men den gamla staden är återuppbyggd exakt som den var. Jag tyckte att det var en stämningsfull stad. Det fanns ju en massa fula stalinistiska byggnader (speciellt i förorterna), men det skulle på något sätt vara så.



Vilken utmaning för er! Hoppas att det går bra :)

18 Fröken Isakson:

skriven

Det kommer nog bli jättespännande. Lite jobbigt med två städer men det fixar ni. Min pappas fru och dotter är från Warszawa så jag kan kolla med dem. Själv har jag inte varit där på 20 år så det har ändrat sig hur mycket som helst. Men vi fundera på att åka dit i sommar :). Lycka till med allt. kram

Kommentera här: