Dagens misslyckande..

Ja ni.. det där gick ju inte sa bra. ;) Gick upp till stationen, sa langt gick det fint! Sag till och med en skoaffär pa vägen. Sadant är ju viktigt. Kom fram till hallplatsen och där fanns ingen karta över vart de olika linjerna gick, bara listor med namn pa alla hallplatser. Great. Jag lyckades självklart inte hitta namnet pa platsen dit jag skulle.

Fragade en kille i min alder om han kunde hjälpa mig pa engelska. Och det kunde han. Fick reda pa att jag var tvungen att byta spravagn i "centrum" och att jag kunde ta linje 4 eller 18, dit precis som han. Linje 18 kom först och killen lovade att hjälpa mig att köpa biljett (hatar att vara helt oförmögen själv, men jag förstar verkligen inte ETT endaste ord...). Hoppade pa sparvagnen och han pratar med föraren. Verkar vara nagot problem. Han har inte växel pa 20 zlotych som jag erbjuder, det är väl cirka 50 kronor. Jag letar efter mynt fast jag vet att jag inte har nagra. Sparvagnen aker iväg.. och jag maste skamset erkänna att jag inte har mindre. Här börjar jag bli lite röd i ansiktet.

Killen säger att han kanske har en enkelbiljett som jag kan fa, jag protesterar! Tillslut sa visar det sig att han inte har nagon biljett trots allt. Sa jag maste hoppa av vid nästa stopp... Alldeles röd i ansiktet och arg för att jag är sa himla oförmögen. Tanken var att jag skulle växla pengar nanstans.. men jag vill inte sgöra bort mig mer sa jag hoppar in i en taxi. Den fega lösningen. Pekar pa kartan vart jag vill aka och chauffören tar gärna emot mina 20 zlotych.. :)



Hit skulle jag ha kommit om allt hade gatt vägen. Bättre lycka nästa gang! ;) 

Uppdatering! Jag var nog inte lika sur som jag lät i texten. Mest generad. Ställer lite mer krav pa mig själv nu när vi ska bo här och skäms för att jag inte kan prata nagot alls. Tror att alla andra här ocksa vet att jag inte "bara" är turist. :)
Skulle kanske tagit mig tid och kollat in det här innan jag gav mig ut.

 
1 Lisa:

skriven

Det är ju bara lite äventyr i en ny stad :) Hoppas att ni trivs! Vi är mitt uppe i packning och försöker samtidigt hinna njuta.

Kram

2 Pia:

skriven

Friskt vagat, tycker du ar tuff som anda provar pa det ar ju huvudsaken. Nar jag var i St. Petersburg stod jag och vantade pa en sparvagn i en timme, kom forsent till min ryskalektion och larde mig sedan att sparvagnar kommer och gar, lite som de vill.. Snart ilar du mellan sparvagnar och bussar som den mest infodda Warszawabo!!

Kram!

3 Julie:

skriven

Hihi, jeg kender det der! Og jeg hader også at være så hjælpeløs, jeg vil klare mig selv! Men,men det er din første gang, så jeg er sikker på, at du klarer den næste gang:-)

Tænk på, hvordan du havde det i Paris i begyndelsen, dte var sikkert heller ikke let, eller i London for den sags skyld (eller, der forstod du selvfølgelig sproget, men alligevel..)

Kram til dig!

4 Anna:

skriven

Men vilka krav du ställer på dig själv... Ni har













Men vilka krav du ställer på dig själv... Ni har ju bara bott där några dagar och hur många kan polska bara så där? Bättre lycka nästa gång! Kram













5 Miss Agda:

skriven

Jag kan förstå dig, skulle nog känt likadant. Samtidigt då det är helt uppenbart att det är bara DU SJÄLV som kräver så mkt av dig själv. Det TAR TID att lära sig språket och lära allt med kollektivtrafiken osv, men jag hatar också känslan av att inte kunna säga nånting eller inte veta "hur man gör" i ett land. Men kämpa på Lisa, det kommer att gå bra :) Så roligt att följa dina äventyr!



Ps Kom på att Nordea expanderar i polen och har ett ganska stort Call Center där. Än jobbar vi inte med Polen (min avd alltså), men vem vet, snart kanske jag får projekt i Polen också :) "Snart" kan dock vara om 3 år, men ändå.

6 Cecilia/svengland:

skriven

Nu har jag tittat in till dig också och jag länkar till dig på min blogg! Du får gärna länka till mig också om du vill! :-)

7 Jenny:

skriven

Tycker du är tuff som ger dig ut på egen hand!

Men kan de inte engelska på spårvagnar? Eller engelska överlag i Polen kanske inte är så vanligt förekommande? När jag tänker efter så fick faktiskt min kompis när hon började skolan i Bosnien lära sig ryska som andraspråk istället för engelska som hon lärde sig först när hon kom till Sverige... Det kanske var likadant i Polen?

8 Anonym:

skriven

Åh fy, jag förstår att det känns jobbigt. Jag menar är man på semsester så kan det väl vara sin sak men när man vet att man är där för att stana är det ju en annan sak. Men det är bara att envist fortsätta. Lycka till nästa gång, nu vet du ju detta!



Kramar

9 Karin:

skriven

Jag förstår dig så väl, jag hatar när jag måste byta till engelska för att jag inte förstår. Y tycker att jag är dum som tycker att jag ska kunna prata med försäkringskassan t ex på hebreiska - herregud, man förstår dem ju knappt på svenska! ;-) Men jag vill ju kunna allt och inte vara någon "korkad utlänning". Lycka till och kämpa på!

Kommentera här: